مجلة دراسات الإنسان و المجتمع
Human and Community Studies Journal
ISSN: 2710-0790 (Online)
ISSN: 2710-0782 (Print)
مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث و الدراسات في مجال العلوم الإنسانية و الاجتماعية تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة
تأثير الجماعات الغير رسمية على اتخاذ القرارات داخل المؤسسات التعليمية
الباحث(ون): | |
المؤسسة: | المعهد العالي للعلوم والتقنية – العزيزية |
المجال: | العلوم الادارية و المالية وادارة الموارد البشرية |
منشور في: | العدد الرابع و العشرون - يوليو 2024 |
الملخص
تهدف هذه الدراسة إلى معرفة تأثير الجماعات الغير رسمية على اتخاذ القرار داخل المؤسسات التعليمية والمساهمة في تقديم حل لهذه المشكلة، وأيضاً محاولة إظهار تأثير الجماعات الغير رسمية في عملية اتخاذ القرار، واعتمدت هذه الدراسة على إستخدام المنهج الوصفي التحليلي، فخصص جزء من البحث وهو الدراسة التطبيقية أو الميدانية، والتي استخدم فيها الباحث الاستبيان كأداة لجمع المعلومات المتعلقة بفرضيات البحث والتي وزعت على مجموعة من المؤسسات التعليمية (التعليم العام)، ومن ثم التوصل إلى مجموعة من النتائج أبرزها: -
إن هناك تأثير واضح للجماعات الغير رسمية على العملية التعليمية داخل المؤسسات، حيث أثبتت البيانات (الفرضية التي تقول - بأن الجماعات الغير رسمية تؤثر على عملية اتخاذ القرار داخل المؤسسة التعليمية)، أيضاً تأثير الجماعات الغير رسمية على عملية اتخاذ القرارات فيما يخص الجانب الوظيفي، الأمر الذي أدي إلى تأثير سلبي حول صنع القرار، هذا فضلاً عن ضعف مقدرة بعض القائمين على مؤسسات التعليم العام على اتخاذ قرارات التي من شأنها الرفع من كفاءة المؤسسة جراء التدخل الغير رسمي من بعض الجماعات ذات الصفة غير الرسمية، وضعف كفاءة بعض القيادات الإدارية التي تدير بعض المؤسسات التعليمية، الأمر يؤكد أيضاً صحة الفرضيات محل الدراسة والي تقول أن بعض المؤسسات التعليمية بليبيا غير قادر على اتخاذ بعض القرارات الخاصة بها والتي تخدم مصالح المؤسسة بسبب تأثير بالجماعات الغير رسمية.
ومن بين التوصيات والمقترحات التي توصل إليها البحث الأتي:-
1- إبعاد الجماعات غير الرسمية عن التدخل في أي عمل رسمي، وتقييم الكفاءات وضعها في المكان المناسب.
2- استبعاد ذوي النفوذ والمصالح الشخصية في التأثير على اتخاذ القرارات داخل المؤسسات التعليمية
3-استبعاد الأشخاص الذين ليس لديهم كفاءة إدارية أو علمية من مناصبهم القيادية وذلك للرفع من المستوى الإداري والعلمي.
الكلمات الدلالية: الجماعات غير الرسمية، اتخاذ القرار، المؤسسات التعليمية، البيئة الاجتماعية.
Abstract
This study aims to know the impact of informal groups on decision-making within educational institutions and contribute to providing a solution to this problem. Also, it attempts to clearly demonstrate the impact of informal groups on the decision-making process. This study relied on the use of a descriptive analytical approach. The researcher devoted part of the research to the applied or field study, in which the researcher used the questionnaire as a tool to collect information related to the research hypotheses, which were distributed to a group of educational institutions (general education), and then reached a set of results, the most prominent of which are:-:There is a clear impact of informal groups on the educational process within institutions, and this is evident from the data included in the study, as the data proved (the issue that informal groups affect the decision-making process within the educational institution)
Also, the impact of informal groups on the decision-making process with regard to the functional aspect, which led to a negative impact on decision-making, in addition to the weak ability of some of those in charge of public education institutions to make decisions that would raise the efficiency of the institution as a result of the unofficial intervention of some groups of an unofficial nature, as well as the weak efficiency of some administrative leaders who manage some educational institutions... etc. The matter also confirms the validity of the hypotheses under study, which say that some educational institutions in Libya are unable to make some of their own decisions that serve the interests of the institution due to the influence of informal groups.
Among the recommendations and suggestions that the researcher reached through the study and the data collection tool, the most prominent are:-: 1- Keep informal groups away from interfering in any official work and evaluating competencies and placing them in the appropriate place
2- Excluding those with influence and personal interests from influencing decision-making within educational institutions
3- Excluding people who do not have administrative or scientific competence from their leadership positions in order to raise the administrative and scientific level.
Keywords: informal groups, decision making, educational institutions, social environment.