مجلة دراسات الإنسان و المجتمع
Human and Community Studies Journal
ISSN: 2710-0790 (Online)
ISSN: 2710-0782 (Print)
مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث و الدراسات في مجال العلوم الإنسانية و الاجتماعية تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة
دور سياسات الموارد البشرية في تحسين خدمات المصارف التجارية
دراسة ميدانية على المصرف التجاري الوطني
الباحث(ون): | - عبد الحميد الطاهر زنبيل
- كمال علي التريكي
|
المؤسسة: | المعهد العالي للعلوم والتقنية الزاوية -ليبيا جامعة الزاوية – مساعد مدير إدارة التفتيش الزاوية المصرف التجاري الوطني |
المجال: | أدارة المعرفة- التحول الرقمي - ادارة المصارف |
منشور في: | العدد الرابع و العشرون - يوليو 2024 |
الملخص
تناقش الدراسة اثر سياسات الموارد البشرية (التخطيط، التدريب، والاختيار والتعيين، والحوافز) في تحسين الخدمات المصرفية، من خلال دراسة حالة المصرف التجاري الوطني – فرع مدينة الزاوية، وبعد استعراض الدراسات السابقة وضعت عدة أهداف أهمها: التعرف على أوجه القصور والتحديات التي تواجه إدارة الموارد البشرية لتنفيذ برامج وسياسات الموارد البشرية بالمصرف محل الدراسة، وبفرض رئيسي يفترض: إن هناك علاقة ذات دلالة إحصائية بين أداء إدارة الموارد البشرية وسياساتها ومستوى الخدمات المقدمة من المصرف قيد الدراسة، اعتماداً على المنهج الوصفي التحليلي من خلال بطاقة استبيان وزعت على عينة. وخلصت الدراسة إلى جملة من النتائج أهمها: تستخدم سياسات الموارد البشرية في المصرف التجاري الوطني، بمستويات جيدة ويمكن للإدارة العليا بناء إستراتجيتها في المستقبل على هذه السياسات لتحقيق ميزات تنافسية كبيرة.
إن الموارد البشرية قادرة علي تحسين المستوى الخدمي بالمصرف بزيادة فاعلية سياسات التدريب والحوافز لتحسين العمل وجودته، وهناك عدم وعي من قبل بعض بمفاهيم إدارة الموارد البشرية وعلاقته بجودة الخدمة المقدمة للزبائن، وإن الرواتب والمكافئات والعلاوات والمميزات بالمصرف لا ترقى لمستوى الخدمات والمجهودات التي يقدمها الموظفون....................
الكلمات المفتاحية:...............الموارد البشرية، سياسات الموارد البشرية، المصارف التجارية، الخدمة المصرفية.
Abstract
The study discusses the impact of human resources policies (planning, training, selection and appointment, and incentives) in improving banking services, through a case study of the National Commercial Bank - Zawiya City Branch, and after reviewing previous studies, several objectives were set, the most important of which are: Identifying the shortcomings and challenges facing human resources management to implement human resources programs and policies in the bank under study, and with a main assumption that assumes: There is a statistically significant relationship between the performance of human resources management and its policies and the level of services provided by the bank under study, based on the descriptive analytical approach through a questionnaire card distributed to a sample. The study concluded with a number of results, the most important of which are: Human resources policies are used in the National Commercial Bank at good levels, and senior management can build its future strategy on these policies to achieve significant competitive advantages. Human resources are able to improve the level of service in the bank by increasing the effectiveness of training policies and incentives to improve work and its quality, and there is a lack of awareness by some of the concepts of human resources management and its relationship to the quality of service provided to customers, and salaries, bonuses, allowances and benefits in the bank do not rise to the level of services and efforts provided by employees...................
Keywords:.......... Human resources, human resources policies, commercial banks, banking service.