مجلة دراسات الإنسان و المجتمع
Human and Community Studies Journal
ISSN: 2710-0790 (Online)
ISSN: 2710-0782 (Print)
مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث و الدراسات في مجال العلوم الإنسانية و الاجتماعية تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة
Libyan EFL Undergraduate Students' Paraphrasing Skills:
الباحث(ون): | |
المؤسسة: | University of Zawia, College of Education, Zuwarah, English Department, |
المجال: | اللغات الانسانية |
منشور في: | العدد الرابع و العشرون - يوليو 2024 |
الملخص
هذه الورقة البحثية هي دراسة حالة أجريت في كلية التربية زوارة، جامعة الزاوية. وقد شارك فيها عشرين طالبًا ليبياً من طلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية مسجلين في قسم اللغة الإنجليزية في الفصل الدراسي الخامس. واجه المشاركون صعوبة في إعادة صياغة النصوص الإنجليزية على الرغم من حضورهم دروسًا مكثفة في إعادة الصياغة خلال الفصل الدراسي. يواجه هؤلاء الطلاب صعوبة في إعادة صياغة النصوص الإنجليزية فيما يتعلق بتطبيق التقنيات بشكل صحيح بالإضافة إلى الافتقار إلى التنوع عند تطبيق تقنيات إعادة الصياغة. تهدف الدراسة إلى التعرف على نقاط القوة والضعف لدى المشاركين والأسباب التي أدت إلى الصعوبات التي يواجهونها من أجل تحديد قدرتهم العامة على إعادة صياغة النصوص الإنجليزية وإعداد خطة تعليمية مناسبة وفعالة للتغلب على نقاط الضعف والصعوبات لديهم. نفذت هذه الدراسة باستخدام وسائل تتبع المنهج الكمي لجمع البيانات. وقد تضمنت اختبارًا كتابيًا لإعادة الصياغة واستبيانًا للطالب تم توزيعه مباشرة بعد الاختبار. أشارت النتائج التي تم الحصول عليها من البيانات التي تم جمعها إلى أنه على الرغم من نجاح الطلاب في تنفيذ عدد من تقنيات إعادة الصياغة، إلا أنه لا تزال هناك حاجة لتوفير الدعم التربوي والنفسي للطلاب وخاصة ذوي التحصيل المنخفض والذين يعانون في تطبيق عدد من التقنيات.
الكلمات المفتاحية: تقنيات إعادة الصياغة، صعوبات إعادة الصياغة، تعليم إعادة الصياغة، القدرة على إعادة الصياغة.
Abstract
This research paper is a case study conducted in Zuwarah faculty of Education, Zawia University. It involved twenty Libyan EFL students enrolled in English Department. They were in their 5thsemester. The participants struggled with paraphrasing English texts in spite of attending intensive paraphrasing classes during the semester. These students encounter a difficulty in paraphrasing English texts regarding applying the techniques correctly in addition to lacking diversity when applying paraphrasing techniques. The study aims to investigate the participants’ strengths, their weaknesses and the reasons caused the difficulties they encounter in paraphrasing in order to determine their general ability to paraphrase English texts and to prepare a relevant and effective teaching plan to overcome their weaknesses and difficulties. This study implemented quantitative instruments for data collection. They included a paraphrasing written test and a student’s questionnaire distributed directly after the test. Results obtained from data collected indicated that despite students implemented successfully a number of paraphrasing techniques, there is still a need to provide pedagogical and psychological support to students especially those with low achievement and who struggle in applying a number of techniques. ........................
Key words: ............Paraphrasing Techniques, Paraphrasing difficulties, Teaching paraphrasing, Paraphrasing ability