مجلة دراسات الإنسان و المجتمع

Human and Community Studies Journal

ISSN: 2710-0790 (Online)

ISSN: 2710-0782 (Print)

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث و الدراسات في مجال العلوم الإنسانية و الاجتماعية تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

مدى استخدام السلطات النقدية في ليبيا لأدوات السياسة النقدية للحد من التضخم


الملخص
تهدف الدراسة إلى معرفة مدى استخدام السلطات النقدية في ليبيا لأدوات السياسة النقدية لمعالجة التضخم وتبيان ما إذا كانت معدلات التضخم تتغير بتطبيق أدوات السياسة النقدية، وفي سبيل ذلك تمَ توزيع ثلاثون إستبيانا، وبعد تحليل البيانات المجمعة بواسطة صحائف الإستبيان تمَ التوصل إلى مجموعة من النتائج أهمها: أن مصرف ليبيا المركزي لا يستطيع أن يستخدم أدوات السياسة النقدية على الرغم من تمتعه بإستقلالية كاملة في استخدامها. بالإضافة لغياب فعالية سوق الأوراق المالية الليبي نظراً للظروف التي تمر بها البلاد. واستنادا إلى النتائج السابقة، اقترحت الدراسة العمل على استخدام أدوات السياسة النقدية الكمية والنوعية المباشرة وغير المباشرة للحد من التضخم، وإقترحت أيضا تفعيل دور سوق الأوراق المالية الليبي؛ ليساعد بعمله مصرف ليبيا المركزي على استخدام أدوات السياسة النقدية والمتعلقة بالحد من التضخم.
Abstract
The study aims to find out how to use the monetary authorities in Libya for monetary policy tools to address inflation and indicate whether inflation changes by applying monetary policy tools. Thirty questionnaires were distributed, after analyzing data collected by questionnaires, the study got a set of results: despite his full independence in use, the Central Bank of Libya cannot use monetary policy tools. In addition, the study documents the absence of effective Libyan stock market due to the country's circumstances. Based on previous results, the study suggests working on using the tools of monetary policy- quantitative and qualitative direct and indirect- to limit inflation, it also suggests activating the role of Libyan stock market because it helps the Central Bank of Libya for using monetary policy tools in order to control inflation.

|