مجلة دراسات الإنسان و المجتمع

Human and Community Studies Journal

ISSN: 2710-0790 (Online)

ISSN: 2710-0782 (Print)

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث و الدراسات في مجال العلوم الإنسانية و الاجتماعية تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

دور استراتيجيات التسويق العكسي في ترشيد استهلاك الطاقة الكهربائية بالتطبيق على الشركة العامة للكهرباء – مدينة الزاوية - ليبيا


الملخص
هدفت الدراسة إلى معرفة مدى إدراك الإدارة والعاملين بالشركة العـــــامة للكهرباء محل الدارسة والبحث لمفهوم التسويق العكسي ، ودرجة ممــــــارسة أفراد الدارسة والبحث لاستراتيجيــــات التسويق العكسي وأثر ذلك على ترشيد استهلاك الطاقة الكهربائية ، ولتحقيق ذلك تم توزيع 165 قائمة استقصاء على أفراد الدراسة أسترجع منها 129 قائمة بنسبة استجابة 78% ، وباستخدام برنامج pspp في تحليل البيانات ، توصلت الدراسة إلى أن أفراد الدراسة غير مدركين لمفهوم وأهمية التسويق العكسي في ترشيد استهلاك الطـــاقة الكهربائية ، وإلى ضعف ممـــارسة الشركة لاستراتيجيات التسويق العكسي في مجال التوزيع ، كما أظهرت النتائج أن هناك علاقة ارتبـــــاط معنوي بين استراتيجيــــات التسويق العكسي و ترشيد استهلاك الطــــــاقة لدى الشركة محل الدراسة والبحث ، وانتهت الدراسة بتقديم بعض التوصيات وآلية التنفيذ المقترحة .
Abstract
The study aimed to know the extent to which the management and employees of the General Electricity Company understood the study and research of the concept of Demarketing , and the degree of practice of the study and research of Demarketing strategies and the impact on the rationalization of electricity consumption , and to achieve that was distributed 165 lists of survey on the study members, which returned 129 lists of the response rate of 78%, and using the program in the analysis of data pspp, the study found that the study members are unaware The concept and importance of Demarketing in the rationalization of electricity consumption, and the weakness of the company's practice of Demarketing strategies in the distribution, and the results showed that there is a significant correlation between the strategies of Demarketing and rationalization of consumption Energy company has replaced the study and research, and the study ended to provide some of the recommendations and the proposed implementation mechanism. Keywords: Demarketing , Rationalization of electric power consumption , General Electricity Company.

|