الرئيسية < البحوث والدراسات < تفاصيل بحث أو دراسة
الرضا الوظيفي لأعضاء هيئة التدريس وعلاقته بالأداء الإداري - دراسة ميدانية بكلية الاقتصاد والعلوم السياسية جامعة صبراتة
| الباحث(ون): | - جمال احمد نصرات
- كميلة عمر حواص
|
| المؤسسة: | |
| المجال: | إدارة انتاج ، ادارة الوقت، ضبط الجودة وتحليل الاداء |
| منشور في: | العدد السابع والثلاثون - يوليو 2025 |
الملخص
هدفت الدراسة التعرف على مستوى الرضا الوظيفي لدى أعضاء هيئة التدريس عينة الدراسة وعلاقته بالأداء الإداري في بيئة العمل محل الدراسة. جاءت الدراسة لتعكس الاهتمام بالرضا الوظيفي وتحديد العوامل المؤثرة في مستوى الرضا أعضاء هيئة التدريس, وقياس درجة الاختلاف بين الراضيين عن العمل وغير راضيين من عينة الدراسة، وفق درجاتهم العلمية وعامل السن والخبرة إذ استخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي باعتباره الأنسب لوصف الظاهرة ، وتم تجميع البيانات عن طريق استبانة، وزعت على أعضاء هيئة التدريس بكلية محل الدراسة، والحصول على 30 استبانة صالحة للتحليل، ومن تم إجراء التحليل الإحصائي عليها باستخدام البرنامج الإحصائي (SPSS) لاختبار فرضيات الدراسة، وتوصلت الدراسة إلى وجود علاقة ذات دلالة إحصائية إيجابية بين المتغير المستقل) الرضا الوظيفي (وبين المتغير التابع ) الأداء الإداري). أن مقاييس الدراسة الرضا الوظيفي، والأداء الإداري هي أدوات قياس صالحة لما وضعت من أجله لدى أعضاء هيئة التدريس، إذ يحتاج أعضاء هيئة التدريس إلى الرضا الوظيفي لمواصلة العمل في الكلية، وأن الرضا الوظيفي يرتبط بعلاقة إيجابية بتحسين الأداء الإداري. ويوصي الباحثان من الضروري أن تهتم وزارة التعليم العالي وادارة الجامعة بإعداد خطة شاملة للاهتمام بالرضا الوظيفي والأداء الإداري................
الكلمات المفتاحية:.......... الرضا الوظيفي، الأداء الإداري، أعضاء هيئة التدريس.
Abstract
The study aimed to identify the level of job satisfaction among the faculty members in the study sample and its relationship to administrative performance in the work environment under study. The study aimed to reflect interest in job satisfaction, identify the factors influencing the level of satisfaction among faculty members, and measure the degree of difference between those satisfied with work and those dissatisfied within the study sample, according to their academic degrees, age, and experience. The researchers used the descriptiveـ analytical approach, considering it the most appropriate for describing the phenomenon. Data were collected via a questionnaire distributed to faculty members at the college under study, and 30 valid questionnaires were obtained for analysis. Statistical analysis was then conducted using the statistical program(SPSS) to test the study’s hypotheses. The study concluded that there is a statistically significant positive relationship between the independent variable (job satisfaction) and the dependent variable (administrative performance). The study’s scales of job satisfaction and administrative performance are valid measuring tools for their intended purposes among faculty members, as faculty members need job satisfaction to continue working at the college, and job satisfaction is positively related to improving administrative performance. The researchers recommend that the Ministry of Higher Education and the university administration develop a comprehensive plant to address job satisfaction and administrative performance..................
Keywords:................. Job satisfaction, administrative performance, faculty members.