المجلة الدولية للعلوم والتقنية

International Science and Technology Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

الموائمة بين نظم التعليم التقني العالي و سوق العمل

الملخص
من المتعارف عليه أن إعداد و تأهيل الكوادر البشرية و تزويدها بالمعارف المتطورة و صقل مهاراتها يحتاج إلى وضع خطط استراتيجية ذات سياسات قصيرة و طويلة الأجل. لذلك يجب أن يكون التخطيط بأسلوب و منهجية علمية سليمة لتحقيق الأهداف المرجوة و هي الربط بين تلك السياسات و بين متطلبات التنمية بأنواعها و احتياجات سوق العمل. فقضايا التعليم عامة و قضايا التعليم التقني و المهني خاصة لا يمكن اعتبارها قضايا جزئية يمكن تناولها داخل نظم التعليم بمعزل عن المجتمع و قضاياه التنموية بل في الحقيقة هي مشكلات لا تُحل إلا في إطار وجود سياسات تنسيق شامل على المستوى الوطني و من خلال استحداث خطة وطنية شاملة تتولى وضعها و الإشراف على تنفيذها جهة تختص بشؤون التعليم التقني. فظاهرة عدم الربط أو عدم المواءمة ما بين مخرجات التعليم بصفة عامة و التعليم التقني بصفة خاصة و سوق العمل تعد من أكبر تحديات نظم التعليم فلم تعد شأناً يخص خريجي مؤسسات التعليم التقني و سوق العمل فقط بل أصبحت مشكلة تعاني منها الدولة ككل لتأثيرها المباشر على النواحي الاجتماعية و الاقتصادية للدولة من حيث زيادة معدلات البطالة بين خريجي هذه المؤسسات نتيجة تأهيلهم في تخصصات غير مرغوبة, أو محدودة الفرص بسوق العمل. و السبب الأهم لهذه الظاهرة هي الفجوة الكبيرة بين مخرجات مؤسسات التعليم التقني و احتياجات سوق العمل و متطلباته من حيث ضرورة ارتباطها و مواكبتها للمتغيرات و التطورات التقنية بسوق العمل. حل مشكلة المواءمة بين مؤسسات التعليم التقني و سوق العمل تتبلور في إيجاد علاقة و استحداث شراكة حقيقية بين الطرفين يكون الهدف منها تحسين مخرجات التعليم و إيجاد مواطن شغل لهم. هذه العلاقة تتوفر حينما يؤدي كل طرف فيها ما يتوجب عليه عمله, و تعتمد على عوامل مرتبطة بنظم و مخرجات التعليم التقني و أخرى مرتبطة بأماكن التوظيف و سوق العمل.
Abstract
It is well known that the preparing, rehabilitation of human resources with advanced knowledge needs to develop short and long-term strategic plans. So, it must be planned in scientific ways that achieve the desired objectives, which are linking or harmonizing between these plans and the needs of labor market. The education issues in general, especially that in the technical education, cannot be considered as isolated issues from society and development issues, and can be handled inside the institutions, but in fact they can be solved in the presence of total coordination policies at the national level, and through the development of a national plan, that being developed and supervised by the technical education authorities. The phenomenon of mismatch between the outputs of education in general, particularly in technical education and the labor market is one of the biggest challenges of education systems, it is no longer affecting the graduates of technical education institutions and labor market only, but it has become a problem affecting the whole country, due to its direct impact on the socio-economic state. Where increasing underemployment rates among the graduates of these institutions, due to bad rehabilitation or limited opportunities in the labor market. The most important reason for this phenomenon is the huge gap between the outputs of technical education institutions and labor market needs, in terms of the needs to relate, keep up with the labor market changes and technical developments. In this paper we will propose a solution for the problem of mismatching between the outputs of higher technical education and the labor market, which is indentifying the requirements and establishing a true relationship between the two parties, that relationship depends on many factors associated with technical education systems outputs, and others related to the labor market. It is aimed to improve the technical education outputs and find or create jobs for them.