المجلة الدولية للعلوم والتقنية

International Science and Technology Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

أثر مواقع التواصل الاجتماعي على القرار الشرائي للمستهلك (دراسة تطبيقية على المستهلك الليبي في مدينة طرابلس)

الملخص
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن تأثير مواقع التواصل الاجتماعي على قرار الشراء للمستهلك الليبي والوقت والجهد الذي توفره في التقييم بين البدائل المتاحة، ومعرفة هذا التأثير على كل مرحلة من مراحل قرار الشراء، وقد تكون مجتمع الدراسة من جميع مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي في مدينة طرابلس، تم استخدام الاستبيان كأداة لجمع بيانات الدراسة، وتم اختيار عينة مناسبة تكونت من (450) مستهلكًا، استجاب منهم (430) مستهلكاً، وجدت (400) استبانة صالحة للتحليل الإحصائي ، أي ما نسبته (88٪)، وقد تم استخدام برنامج الحزمة الإحصائية Spss)) في عملية تحليل البيانات واختبار فرضيات الدراسة، وتوصلت نتائج هذه الدراسة إلى: وجود تأثير عالٍ لمواقع التواصل الاجتماعي على عملية اتخاذ القرار الشرائي للمستهلك الليبي في مدينة طرابلس في جميع مراحله، من حيث إدراك الحاجة المعلن عنها عبر مواقع التواصل الاجتماعي، ومساعدته في توفير المعلومات عن البدائل المختلفة ، واختيار البديل الأمثل من بين البدائل المتاحة، والقيام بعملية الشراء الفعلي، وتقييم مرحلة ما بعد الشراء، وقد أوصت الدراسة بما يلي: يجب على الشركات التي تعلن على مواقع التواصل الاجتماعي توفير الكمية المطلوبة من المعلومات حول خصائص المنتجات التي تعلن عنها تماشياً مع التغيير المستمر في رغبات المستهلكين، يجب على الشركات توضيح الأسعار الحقيقية للمنتجات المعلن عنها على مواقع التواصل الاجتماعي، كما يجب على الشركات الالتزام بتوقيت تسليم المنتج وتقديم برامج الصيانة المناسبة للمستهلك .
Abstract
This study aimed to reveal the impact of social networking sites on the purchase decision of the Libyan consumer and the time and effort it saves in evaluating between the available alternatives, and knowing this effect on each stage of the purchasing decision. The study community consisted of all users of social networking sites in Tripoli who depend On these sites to purchase their products, The study sample consisted of (450) consumers and (430) of them responded to the questionnaire but only (400) were found valid for analysis, with 85% response rate. Statistical package for social sciences (SPSS) was used to analyze and test the hypothesis, The study results indicated that there is a high impact of social network on Purchasing decision making at all stages: the perception of the consumer of the product that was advertised through social networking, to help consumers to fined different alternatives to satisfy their needs, the ability to choose the suitable product, the purchase of the product, evaluate the decision after the purchase stage. The study recommended : Companies that advertise on social networking sites must provide the required amount of information about the characteristics of the products they are advertising. In line with the constant change in consumers' desires, companies must clarify the true prices of products advertised on social networking sites, and companies must adhere to the timing of product delivery and provide appropriate maintenance programs to the consumer . Key words: Social Media , purchasing decision , Internet advertisin