المجلة الدولية للعلوم والتقنية

International Science and Technology Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

التحديات التي تواجه الانتقال السريع من التعليم التقليدي إلى التعليم عن بُعد

الملخص
يعتمد التعليم التقليدي على مجموعة عناصر أساسية، أهمها على الاطلاق المنهج التعليمي، المحاضر والطالب، إلا أن هذه العناصر الاساسية أضيفت إليها عنصر جديد في التعليم عن بعد الا وهو البيئة الالكترونية. في ظل جانحة كورونا COVID19 والتي بدأت مع نهاية سنة 2019 والتحول السريع من التعليم التقليدي الي التعليم عن بعد وإشراك التعليم عن بعد في تنفيذ الخطط التعليمية المعدة مسبقاً. هذا التحول السريع والذي لم يتم فيه تطوير عناصر التعليم ولم يتم الاعداد له مسبقاَ أدي الي ظهور بعض المشاكل في مخرجات العملية التعليمية. فالتعليم عن بعد وإن كانت عناصره الاساسية هي نفس عناصر التعليم التقليدي إلا أن الاسلوب في تنفيذه أختلف بإدخال عنصر جديد أساسي وهو البيئة الالكترونية التي من خلالها يتم تنفيذ الخطط التعليمية. في هذه الورقة البحثية سوف يتم دراسة أهم العناصر الفاعلة والمؤثرة في العملية التعليمية للتعليم عن بعد والمشاكل الناجمة عن هذا التحول السريع ثم إيجاد الحلول المناسبة لمواكبة التطور في سير العملية التعليمية وذلك من خلال دراسة تقييمية لتجربة كلية العلوم بجامعة غريان وسوف تكون نتائج هذا البحث مفيدة لتنفيذ التغيرات في النظام التعليمي ولتلبية متطلبات المعايير التعليمية الحديثة للتعليم العالي.
Abstract
Traditional education depends on a set of basic elements, the most important of which are the educational curriculum, the lecturer and the student, but these basic elements have been added to a new element in distance education, which is the electronic environment. During the COVID19 pandemic that began at the end of 2019 and the rapid transformation from traditional education to distance education and the involvement of distance education in implementing pre-prepared educational plans. This rapid transformation, in which the elements of education were not developed and not prepared in advance, led to the emergence of some problems in the educational outputs. Distance education, although its basic elements are the same as those of traditional education, the method of implementing it differed by introducing a new essential element, which is the electronic environment through which educational plans are implemented. In this research paper, the most important and influential actors in the educational process of distance learning and the problems resulting from this rapid transformation will be studied, then find appropriate solutions to keep pace with the development in the educational process, through an evaluation study of the experience of the Faculty of Science at Gharyan University. The results of this research will be useful to implement changes in the educational system and to meet the requirements of modern educational standards for higher education.