المجلة الدولية للعلوم والتقنية

International Science and Technology Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

دراسة استخدام الانترنت من قبل أعضاء هيئة التدريس لعينة من الجامعات الليبية

الملخص
أصبح الانترنت في يومنا هذا جزء لا يتجزأ من واقعنا الاجتماعي والتنظيمي والتعليمي واصبحت جل المجتمعات تستخدمه في اغراض معينة كلاً حسب توجيهاته، فعلى سبيل المثال يمكن استخدام الانترنت في المؤسسات التعليمية كالجامعات والمدارس من اجل تسهيل العملية التعليمية. من هنا يمكن تعريف الانترنت على انه شبكة عالمية مرتبطة مع بعضها البعض في جميع الدول من اجل تسهيل عملية التواصل. تهد ف هذه الدراسة إلى القاء الضوء على خدمة الانترنت (Internet) والتعريف بها وما مدى استفادة اعضاء هيئة التدريس من هذه الخدمة. وقد تم استخدام الوصف المسحي الذي يعتبر من المنهجيات المناسبة لجمع المعلومات حول طبيعة هذه الدراسة، ويمثل المجتمع الاصلي لهذه الدراسة اعضاء هيئة التدريس بكلية الآداب والعلوم الكُفرة والبالغ عددهم 45 عضو هيئة التدريس ذكوراً واناثاً للعام الجامعي 2022- 2023، وكذلك جامعة سبها وعددهم 17 عضو هيئة التدريس مع الاشارة إلى أنه تم استبعاد 20 عينة بسبب النقص الشديد في البيانات، وقد توصل البحث لعدد من النتائج أهمها: أكثر من نصف أفراد عينة الدراسة من أعضاء هيئة التدريس بكلية الآداب الكفرة يستخدمون الإنترنت يوميا بمعدل 53.3 %. كذلك أكثر من ربع أفراد عينة الدراسة من كلية الآداب يقضون من نصف ساعة إلى ساعة يوميا على الانترنت بمعدل 37.8 % بينما في جامعة سبها فان النسبة الاكثر يقضون من نصف ساعة فأكثر على الانترنت بمعدل 41.2 %. في حين أكثر المصادر التي يستخدمها أعضاء هيئة التدريس بكلية الآداب عند استخدامهم لشبكة الإنترنت هي الاطلاع على رسائل البريد الالكتروني وكذلك الدردشة اي بمعدل 42.2 % بينما في جامعة سبها فأن الاهتمام ينصب نحو الاتصال بالمكتبات الرقمية لأجل إعداد البحوث والتي تعتبر من أكثر المعلومات التي يسعى اليها اعضاء هيئة التدريس عند تصفحهم لشبكة الانترنت بمعدل 35.6 %. ويعتبر عدم توفر خدمة الانترنت داخل الجامعة من أكثر العراقيل التي تواجه اعضاء هيئة التدريس اي بمعدل 42.2 %. الكلمات المفتاحية: المستخدم – الانترنت – الشبكة العالمية
Abstract
Nowadays, the Internet has become an integral part of our social, organizational, and educational reality. All societies have become used it for specific purpose. For example, the Internet can be used in educational as schools and universities in order to facilitate the educational process. The internet can be defined as global network connected with each other in all countries in order to facilitate the process of communication. The purpose of this study is to shed light on the internet service and to define its extent and how much faculty members benefit from it. The study focused on the faculty of Arts & science, Benghazi University, Kufra, which are 45 members of the teaching staff male and female for the academic year 2022-2023. As well as the University of Sebha, numbering 17 faculty members, noting that 20 samples were excluded due to the severe lack of data. The research reached a number of results, the most important of which are: More than half of the study sample of faculty members at the Faculty of Arts, Kufra, use the Internet daily, at a rate of 53.3%. As well as more than a quarter of the study sample from the Faculty of Arts spend from half an hour to an hour per day on the Internet, at a rate of 37.8%, while in Sebha University, the largest percentage spends from half an hour or more on the Internet, at a rate of 41.2%. While most of the resources used by faculty members at the Faculty of Arts when they use the Internet are access to e-mail messages as well as chatting, at a rate of 42.2%, While at Sebha University, more interest in the Internet is focused on contacting digital libraries in order to prepare research, which is considered one of the most important information that faculty members care about when browsing the Internet at a rate of 35.6%. The lack of Internet service inside the university is considered one of the biggest obstacles facing faculty members, at a rate of 42.2%. Keywords: Internet- International network – Users