المجلة الدولية للعلوم والتقنية

International Science and Technology Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

The Teacher‘s Strategies in Targeting the Trouble Source for Inviting Self-repair in Classroom Talk.

الملخص
تُعد فكرة الإصلاح اللفظي أمرًا أساسيًا في الحديث داخل الفصل الدراسي وغالبًا ما تكون ضرورية للطريقة التي يتم بها إصلاح المشكلة في الحديث بين المعلم والطالب. في هذه الورقة تم إستخدام نهج تحليل الحديث الذي يعتمد على التحليل العميق للتفاعل الكلامي المتضمن ترتيب الكلام وتتابعه وأدوار المشاركين في الحديث، حيث كان عدد المشاركين 30 مشارك من البالغين متعلمي اللغة الإنجليزية الذين يتلقون دورة اللغة الإنجليزية الأكاديمية في التعليم العالي كلغة أجنبية. تم استخدام طريقة تحليل المحادثة (CA) كنهج متسلسل. أظهرت هذه الدراسة أن هناك تقنيات مختلفة يستخدمها المعلمون لإستهداف مصدر المشكلة واستنباط مجموعة متنوعة من حلول الإصلاح الناتجة عن استجاب الطلاب ولقد وُجد أن المعلمين في هذا السياق المحدد استخدموا مبادرات إصلاح محددة وغير محددة لاستهداف مصدر المشكلة ولتشجيع الطالب على الإصلاح الذاتي. حيث أنه في عملية إصلاح معينه يحدد المعلم مصدر المشكلة بدقة بناء على إستجابة الطالب ويبدأ الطالب في الإصلاح الذاتي في المرحلة التالية من الحديث التسلسلي من خلال إعطاء استجابة غير مفصلة بشكل متكرر، بينما في بادئات الإصلاح غير المحددة، تتم دعوة الطالب لبدء الإصلاح باستجابة أكثر تفصيلاً، وذلك لأن الإصلاح غير المحدد لا يحدد كلمة أو عبار معينة لإصلاحها، ولكنه يدعو إلى إعادة صياغة الإجابة بأكملها وكل هذه الجوانب من التفاعلات يُنظر إليها على أنها فعالة في تشجيع مشاركة الطلاب في الإصلاح الكلامي الذاتي . الكلمات المفتاحية: استراتيجيات الإصلاح، مصادر المشاكل، تحليل الحديث، المحادثة الصفية.
Abstract
The concept of repair is crucial to classroom talk and is often essential to the way the sequences expand or continue. In classroom talk, the teacher's third turn is the richest turn since it affects how the sequence expands frequently. It is repaired that often expands the sequence in order to direct students to go back and correct their own utterance. Understanding these communication breakdowns will help teachers create new thoughts and ideas to promote student participation and also the development of students' proficiency. Therefore, the present paper aims to focus on how repair is sequentially structured in the teachers’ third turn. Moreover, to examine the repair strategies that the teacher employs in the classroom and demonstrate how the teacher pinpoints or targets the trouble source, as well as how the students orient to the teacher’s initiation. The participants were 30 adult EFL learners undertaking an academic English course at higher education. Conversation Analysis method (CA) was used as sequential approach. A deep analysis is conducted to analyses how various interactional patterns of initiation repair are used by the teacher to create or inhibit opportunities for students’ participation. Results demonstrate that, other repair initiations are regularly found in the teacher s’ third turn of the three-part sequence. The analysis shows that each strategy has different consequences for a student‘s responses. It was found that in specific repair initiation, the teacher locates precisely the trouble source in the student’s response and the student initiates self-repair in the next turn recurrently with a non- elaborate response, whereas, in non-specified repair initiators, the student is invited to initiate repair with a more elaborate response. Such strategies encourage the learner to self-repair, participate, or self-select. All these aspects of interaction are seen to be essential patterns in encouraging students’ participation. Keywords: Repair-strategies, Trouble-sources, Conversation analysis, classroom talk.