المجلة الدولية للعلوم والتقنية

International Science and Technology Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

امكانيات تطبيق الجودة التعليمية الشاملة لمؤسسات التعليم العالي في ليبيا: الآليات والمعايير

الملخص
تهدف هذه الدراسة الي توضيح واقع الامكانيات المتوفرة ومدي تطبيق جودة شاملة في مؤسسات التعليم العالي في ليبيا ودور الجودة التعليمية في خلق خبرات وكفاءات ذات جودة عالية لها القدرة على أحداث التغيير والتحسين والتطوير المستمر. وناقشت الدراسة واقع الامكانيات المتوفرة ومدي تفعيل جودة تعليمية شاملة في مؤسسات التعليم العالي ودور جودة التعليم العالي في تحديد مستقبل الدول وما يمكن إنتاجه من خبرات اكاديمية وسياسية واقتصادية لها القدرة والمقدرة على تغيير مسارا لرقيّ المجتمعي لهذه الدول. ومن خلال تحليل ومناقشة الدراسات السابقة ومنهج التحليل النظري الوصفي لنتائج هذه الدراسات أوضحت الدراسة إن الجودة التعليمية الشاملة قد أثبتت نتائجها الإيجابية في تحقيق نتائج فعلىة لمخرجاتها الاكاديمية في سوق العمل لعدد من المؤسسات التعليمية في عدة الدول. وأن المؤسسات التعليمية في ليبيا لم تطبق البرنامج الكامل لنظام الجودة التعليمية الشاملة. وأن الإصلاحات المطبقة لم تحقق النتائج المرجوة لأنها لم تكن كافية ولم تسير وفق خطط استراتيجية فعلىة مدروسة. حيث أن أهمية الجودة في التعليم العالي لم يعد ترفاً ترنوا إليه المؤسسات التعليمية أو بديلاً تأخذ به أو تتركه الأنظمة التعليمية بل أصبح ضرورة ملحة تفرضه حركة الحياة المعاصرة وهي دليل على بقاء الروح وروح البقاء للمؤسسة التعليمية. الكلمات المفتاحية: الجودة التعليمية، النظام التعليمي، مؤسسات التعليم العالي، الامكانيات، الاليات، المعايير.
Abstract
This study aims to clarify the reality of the available capabilities and the extent of applying comprehensive quality in higher education institutions in Libya and the role of educational quality in creating high quality experiences and competencies that have the ability to bring about change, improvement and continuous development. The study discussed the reality of the available capabilities, the extent to which comprehensive educational quality is activated in higher education institutions, the role of higher education quality in determining the future of countries, and the academic, political and economic experiences that can be produced that have the ability and ability to change the course of societal progress in these countries. By analyzing and discussing previous studies and the descriptive theoretical analysis approach to the results of these studies, the study showed that the comprehensive educational quality has proven its positive results in achieving actual results for its academic outputs in the labor market for a number of educational institutions in several countries. And that the educational institutions in Libya did not implement the full program of the comprehensive educational quality system. And that the applied reforms did not achieve the desired results because they were not sufficient and did not proceed according to actual well-studied strategic plans. As the importance of quality in higher education is no longer a luxury that educational institutions aspire to, or an alternative that educational systems take or leave. Keywords: Educational Quality, Educational System, Higher Education Institutions, Capabilities, Mechanisms, Standards