المجلة الدولية للعلوم والتقنية

International Science and Technology Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

EFL Primary School Teachers Perceptions towards the Implementation of Jolly Phonics for Enhancing Pupils' English Literacy Skills

الملخص
تهدف هذه الدراسة إلى التحقق من تصورات معلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية حول تطبيق جولي فونكس في فصولهم الدراسية. كما تهدف إلى التعرف على المعوقات التي تواجه هؤلاء المعلمين أثناء تطبيقهم لهذه التقنية في فصول اللغة الإنجليزية الخاصة بهم. تم جمع البيانات من 27 معلماً يقومون بالتدريس في المدارس الخاصة والعامة في بنغازي، ليبيا. وقد أجاب جميعهم على الاستبيان وشارك 6 منهم في المقابلة. وقد تم تحليل بيانات الاستبيان باستخدام الإحصاء الوصفي بينما تم تحليل بيانات المقابلة باستخدام أسلوب التحليل الموضوعي. تشير النتائج إلى أن معظم المعلمين المشاركين لديهم مواقف إيجابية تجاه استخدام جولي فونيكس لأنهم يعتقدون أن هذا الأسلوب ممتع ويساعد الطلاب على تحسين مهاراتهم في القراءة والكتابة باللغة الإنجليزية بشكل عام. كما أظهرت النتائج أن بعض المعلمين لا يطبقونه لعدة أسباب. أحد هذه الأسباب هو أن المعلمين غير متأكدين من كيفية تطبيق جولي فونيكس، وكيفية استخدامها بالطريقة الصحيحة. وكشفت النتائج أيضًا أن معظم المعلمين في المدارس العامة يفتقرون إلى المعرفة اللازمة حول جولي فونيكس والتدريب غير الكافي لكيفية استخدام جولي فونيكس بشكل فعال في فصولهم الدراسية. وبناء على نتائج هذه الدراسة البحثية فقد تم في نهاية هذه الدراسة تقديم بعض التوصيات للمعلمين ومتخذي القرار التربوي. من شأن هذه التوصيات أن تساعد المعلمين على تطبيق جولي فونيكس بشكل فعال. وهذا من شأنه أن ينعكس بشكل إيجابي في تعزيز معرفة القراءة والكتابة باللغة الإنجليزية لدى الطلاب. الكلمات المفتاحية: منهج جولي فونكس، معرفة القراءة والكتابة باللغة الإنجليزية، سن مبكرة، السياق الليبي، الوعي الصوتي
Abstract
This study investigates the perceptions of English as Foreign Language teachers regarding the implementation of Jolly Phonics in their classrooms, with a focus on identifying the obstacles they encounter while utilizing this technique in English language instruction. Data were collected from 27 teachers working in both private and public schools in Benghazi, Libya. All participants completed a questionnaire, and six of them engaged in interviews. The questionnaire data were analysed using descriptive statistics while thematic analysis was applied to analyse the interview data. The findings indicate that the majority of teacher participants hold positive attitudes toward Jolly Phonics, perceiving it as an enjoyable approach that aids in enhancing students' overall English literacy. However, a significant number of teachers do not employ this method in their classrooms, citing various reasons. One key factor is their uncertainty about how to effectively implement and utilize Jolly Phonics. Furthermore, the findings of this study reveal that many teachers in public schools lack the requisite knowledge about Jolly Phonics and receive inadequate training on how to incorporate this method effectively into their teaching practices. Based on the results of this study, several recommendations are offered for teachers and educational decision-makers. These recommendations might support teachers to apply Jolly Phonics effectively and guide educational decision makers to offer good circumstances for teachers to employ Jolly Phonics. Keywords: Jolly Phonics approach, English literacy, early age, Libyan context, phonological awareness