المجلة الدولية للعلوم والتقنية

International Science and Technology Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

Cisco Packet Tracer Simulation as an Effective Teaching Tool in Computer Networking Classes for Undergraduate Students at Tobruk University

الملخص
نظرا للتطور السريع في التقنيات المتعلقة بشبكات الحاسوب ازداد الاحتياج إلى أن يتم فهمها نظريًا وعمليًا، وبالتالي أصبح استخدام أجهزة محاكاة الشبكة لمواجهة هذا التحدي ضروريا. يمكن للطلاب استخدام أدوات محاكاة الشبكات لبناء الشبكات وضبطها وتقييمها مع تعزيز فهمهم لنظرية الشبكات. يوجد حاليا العديد من برامج محاكاة الشبكات التي تمكن المستخدمين من محاكاة شبكات LAN وMANs وWAN مثل Ns3 وOPNET وPacket Tracer. الهدف من هذا البحث هو التحقق من مدى فعالية استخدام برنامج المحاكاة Cisco Packet Tracer كأداة تعليمية. بالإضافة إلى ذلك، يهدف هذا البحث إلى دراسة مدى تأثير أداة Packet Tracer في تعزيز فهم الطلاب لشبكات الحاسوب نظرياً وعملياً. المشاركون في الدراسة هم 41 طالبًا من طلاب السنة الثانية والرابعة من قسم علوم الحاسوب بجامعة طبرق والذين درسوا مادة الشبكات. وتم استخدام الاستبيان كأداة البحث في هذه الدراسة. تم تحليل البيانات التي تم جمعها من الاستبيان باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS). أثبت نتائج البحث أن Cisco Packet Tracer أداة محاكاة وتصور قوية للمساعدة في تدريس وتعلم أساسيات شبكات الكمبيوتر. الكلمات المفتاحية: طرق التعلم، شبكات الحاسوب، المحاكاة وPacket tracer tool.
Abstract
Technologies related to computer networks have been expanding rapidly. Computer networks need to be understood theoretically as well as practically, hence network simulation tools should be recommended to address this challenge. Students may use networking simulation tools to build, tune, and evaluate networks while strengthening their understanding of networking theory.On the market, there are several network simulation programs that enable users to simulate LANs, MANs, and WANs such as Ns3, OPNET and Packet Tracer.The objective of this research is to investigate the effectiveness of utilizing Cisco Packet Tracer as an educational tool. In addition, this paper aims to study what extend Packet tracer tool enhance student's understanding of computer networks theoretically and practically. Respondents of the study were the 41 second and fourth year students from Computer Science department at University of Tobruk who took Network course. The questionnaires were used as the research instruments in this stud. Data collected from questionnaire was analyzed using software program The Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). In brief, Cisco Packet Tracer has been provena powerful simulation and visualization tool for aiding in theteaching and learning of Computer Networking courses. Keywords: Learning approaches, computer network, Simulation, Packet tracer tool.