Human and Community Studies Journal

Home < Articles < Article Details

الفاعلية الذاتية وعلاقتها بالدافع للإنجاز الأكاديمي لدى طلبة المرحلة الثانوية

الملخص
هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين الفاعلية الذاتية والدافع للإنجاز الأكاديمي لدى طلبة الثانوية العامة في قطاع غزة، وتحديد مستوياتهما. شملت العينة (390) طالبًا وطالبة من الصف الثاني الثانوي في مديريتي خان يونس وشرقها، واعتمد الباحث المنهج الوصفي التحليلي. وأظهرت النتائج أن مستوى الفاعلية الذاتية والدافع للإنجاز الأكاديمي كان مرتفعًا، مع وجود علاقة طردية دالة إحصائيًا بينهما. كما لم تظهر فروق في الفاعلية الذاتية تعزى للجنس أو التخصص أو المديرية. أما الدافع للإنجاز، فظهرت فروق لصالح الذكور والتخصص الأدبي، دون فروق تُعزى للمديرية. وأوصت الدراسة بتبني برامج توعوية لدعم الرعاية النفسية وتعزيز الفاعلية الذاتية لدى الطلبة....... الكلمات المفتاحية: .....الفاعلية الذاتية، الدافع للإنجاز الأكاديمي، طلاب الثانوية العامة.
Abstract
The study aimed to examine the relationship between self-efficacy and academic achievement motivation among high school students in the Gaza Strip, and to determine their levels. The sample included 390 male and female students from the second secondary grade in the Khan Younis and East Khan Younis directorates. The researcher adopted a descriptive analytical approach. The results showed that the levels of self-efficacy and academic achievement motivation were high, with a statistically significant positive correlation between them. No significant differences in self-efficacy were found based on gender, specialization, or directorate. However, differences in academic achievement motivation favored males and students in the literary specialization, with no differences attributed to the directorate. The study recommended adopting awareness programs to support psychological care and enhance self-efficacy among students. Keywords: Self-efficacy, Academic achievement motivation, High school students