Human and Community Studies Journal

Home < Articles < Article Details

إدارة الأزمات الرقمية في المنظمات الذكية: إستراتيجية استيعاب الطلب المتزايد في ظل نقص الموارد -دراسة حالة شركة الحداثة للاتصالات والتقنية – مصراته

الملخص
هدفت هذه الدارسة إلى تسليط الضوء على دور إدارة الأزمات الرقمية في المنظمات الذكية، ومدى قدرتها على استيعاب الطلب المتزايد على الخدمات في ظل نقص الموارد لمواجهة الأزمات الرقمية، التي تتمثل في التوسع المفاجئ في استخدام الخدمات الرقمية وشبكة الانترنت مقابل محدودية الموارد المتاحة، وتركزت الدراسة على شركة الحداثة العالمية للاتصالات وتقنية المعلومات باعتبارها من الشركات التي شهدت نمواً في الطلب على خدماتها مقابل تحديات تشغيلية وموارد محدودة ,وللوصول إلى هذه الأهداف تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي لتحليل هذه الظاهرة عن طريق البيانات التي تم جمعها باستمارة الاستبيان من أجل الحصول على نتائج أكثر دقة إدخال البيانات وفق مقياس ليكرت الخماسي للوصول إلى بيانات أكثر دقة وتحليلها من خلال استخدام برامج (SSPS من خلال المتوسطات الحسابية ومعامل الارتباط لبيرسون للوصول إلى مؤشرات مهمة في اتحاد القرارات ,ومن أهم النتائج التي تم التوصل إليها وجود علاقة ارتباط بين إدارة الأزمات والمنظمة الذكية، نجدها علاقة طردية قوية، حيث بلغ معامل الارتباط سبيرمان (0.927**)، وهو دليل على تعزيز الذكاء التنظيمي يسهم في تحسين القدرة على استيعاب الطلب المتزايد ,ومتوسطات الأبعاد المتعلقة ب إدارة الأزمات الرقمية جاءت مرتفعة ، مما يشير إلى أن الشركة تطبق سياسات قوية في التنبؤ والاستعداد لها ,وأبعاد المنظمات الذكية حصلت على المتوسطات مرتفعة أيضاً ، ما يعكس قدرة الشركة على التكيف السريع مع زيادة الطلب على خدماتها رغم محدودية الموارد. الكلمات المفتاحية: إدارة الأزمات الرقمية – المنظمات الذكية– نقص الموارد - استيعاب الطلب.
Abstract
This study aims to highlight the role of digital crisis management in smart organizations and to examine their ability to absorb the increasing demand for services despite limited resources. Digital crises, in this context, are represented by the sudden expansion in the use of digital services and the internet in contrast to the scarcity of available resources. The study focused on Al-Hadatha International Company for Telecommunications and Information Technology as a case, given its experience of growing service demand alongside operational challenges and limited resources. To achieve these objectives, the study employed a descriptive–analytical approach. Data were collected through a questionnaire and analyzed using the five-point Likert scale. The data were then processed through SPSS software, utilizing arithmetic means and Pearson’s correlation coefficient to generate key indicators for decision-making. The findings reveal a strong positive relationship between crisis management and organizational intelligence, with Spearman’s correlation reaching (0.927**), indicating that enhancing organizational intelligence contributes significantly to the capacity to absorb rising demand. Moreover, the averages of the dimensions related to digital crisis management were found to be high, suggesting that the company implements robust policies for forecasting and preparedness. Similarly, the dimensions of smart organizations also scored high averages, reflecting the company’s strong adaptability to increased service demand despite resource constraints. Keywords: Digital crisis management, smart organizations, resource shortages, demand understanding