التوازن النفسي وفق مبادئ علم النفس الإيجابي من الجيل الثاني 0PP2.
Researcher(s):
زينب المهدي عبد الله الكردي
Institution:
كلية التربية الزهراء - جامعة الجفارة- ليبيا
Field:
Education and psychology
Published in:
26th volume - July 2025
الملخص
المستخلص :
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى التوازن النفسي في ضوء مبادئ علم النفس الإيجابي من الجيل الثاني (PP2.0) لدى عينة من أعضاء هيئة التدريس والطلبة بكلية التربية الزهراء بجامعة الجفارة، ركزت الدراسة على أربعة ابعاد أساسية للتوازن النفسي وهي: استخراج المعنى من المواقف الصعبة، تعزيز الخبرة الإيجابية، القبول الواعي للخبرات السالبة وإدارة التفاعلات العاطفية . تكونت العينة من (60) مشارك . استخدمت الباحثة مقياس من إعدادها يعتمد على مبدأ الاستجابة (أوفق - محايد – لا أوافق) وتم التحقق من الصدق والثبات . أظهرت النتائج ان مستوى التوازن النفسي كان مرتفعاً نسبياً لدى أعضاء هيئة التدريس مقارنة بالطالبات كما تبين وجود فروق دالة إحصائيا تعزى إلى متغير المستوى الدراسي، وأشارت النتائج إلى إن الأفراد الذين يتمتعون بقدرة اكبر على القبول الواعي للخبرات السالبة يظهرون مستويات اعلى من المرونة النفسية والمعنى الشخصي. توصي الدراسة بضرورة تضمين مبادئ علم النفس الإيجابي من الجيل الثاني في البرنامج الارشادي والتدريبية داخل مؤسسات التعليم لتعزيز التوازن النفسي والمهني والاكاديمي .
الكلمات المفتاحية : علم النفس الإيجابي الجيل الثاني – التوازن النفسي – أعضاء هيئة التدريس – طلبة الجامعة .
Abstract
This study aims to identify the level of psychological balance in light of the principles of second-generation positive psychology (PP2.0) among a sample of faculty members and students at Al-Zahraa College of Education, Al-Jafara University. The study focused on four basic dimensions of psychological balance: extracting meaning from difficult situations, reinforcing positive experiences, conscious acceptance of negative experiences, and managing emotional interactions. The sample consisted of (60) participants. The researcher used a scale she developed based on the response principle (agree - neutral - disagree), and its validity and reliability were verified. The results showed that the level of psychological well-being was relatively high among faculty members compared to students. Statistically significant differences were also found based on academic level. The results indicated that individuals with a greater capacity for conscious acceptance of negative experiences exhibited higher levels of psychological resilience and personal meaning. The study recommends incorporating second-generation positive psychology principles into counseling and training programs within educational institutions to promote psychological, professional, and academic well-being.
Keywords: Second-generation positive psychology – psychological well-being – faculty members – university students.