مجلة دراسات الإنسان و المجتمع

Human and Community Studies Journal

ISSN: 2710-0790 (Online)

ISSN: 2710-0782 (Print)

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث و الدراسات في مجال العلوم الإنسانية و الاجتماعية تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

الحوافز كأسلوب لرفع الأداء والكفاءة الإنتاجية للمعلمين بمرحلة التعليم المتوسط ببلدية طرابلس المركز

الملخص
يهدف البحث إلى توضيح وتبيان أهمية الحوافز في رفع الأداء والكفاءة الإنتاجية للمعلمين وأثارها الإيجابية في كفاءة المؤسسات التعليمية وتحقيق أهدافها ، والتعرف على أنواع الحوافز التي تكون أكثر استخداماً من قبل المؤسسات التعليمية وتأثيرها على الروح المعنوية ومعرفة مدى مردود الحوافز على تحقيق أهدافها وأثارها على رفع كفاءة أداء المعلمين وزيادة الإنتاج التربوي والتعليمي للمعلم ، حيث تم إتباع المنهج باستخدام مقياس الوصفي التحليلي لدراسة الحالة ومن خلال إعداد وتصميم أداة البحث تمثلت في استبانة تم إعدادها من قبل الباحثة لدراسة موضوع البحث حيث تكونت من عدد (16) فقرة ذات مقياس للإجابة على الفقرات ليكرت الرباعي وتطبيقها على عدد (60) عينة مختارة عشوائياً من المعلمين بمدارس التعليم المتوسط ببلدية طرابلس المركز ومن ثم الوصول إلى نتائج ومن أهم هذه النتائج أنه إشباع الحوافز المادية والمعنوية للمعلم يولد لديه الشعور بالرضاء والارتياح نحو العمل وتزايد سعادته وتكيفه مع الجماعة وانتمائه إلى المؤسسة والرفع من مستوى كفاءته وأداءه للعمل في حالة إشباع حاجاته وعدم الإشباع يجعله في حالة الإحباط والتوتر والقلق وينخفض أداءه للعمل وانتمائه للمؤسسة ويشعر بالنقص والحرمان ، ومن ثم وضع التوصيات التي من شأنها أن تكون داعماً في ذات الموضوع.
Abstract
The research aims at clarifying and stating the importance of the upgrading the teachers performance , productivity efficiency, its positive effects on the efficiency of the educational institutions , achievement of their objectives and knowledge about types of the incentives commonly used by the educational institutions and their effect on the spirits , knowledge of the outputs of the incentives on achievement of their objectives and their effect on upgrading the teachers performance and Increase of the teacher's educational and learning production. Whereas the analytical descriptive method scale was used to study the case. Through preparation and design of the study tool representing in a questionnaire prepared by the researcher in order to study the research topic which is composed of (16) sections of the binary scale to answer the sections of Likert quadrilateral that will be applied to (60) samples of teachers at the intermediate education schools in Tripoli Center Municipality .Then reaching to the results of which the most important is satisfaction of the material and moral incentives of the teacher, producing with him the feeling of satisfaction and comfort toward the work, increasing his happiness and adaptation with the group and affiliation to the institution , upgrading his efficiency and performance in the work if his needs are satisfied . The dissatisfaction makes him frustrated, tensioned , worried and his performance and affiliation with the institution decrease and feels of deficiency and deprivation . Then setting the recommendations which in their nature to support the same topics