مجلة دراسات الإنسان و المجتمع
Human and Community Studies Journal
ISSN: 2710-0790 (Online)
ISSN: 2710-0782 (Print)
مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث و الدراسات في مجال العلوم الإنسانية و الاجتماعية تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة
تقييم دوافع وصور استخدام أساليب المحاسبة الإبداعية في المؤسسات الحكومية
الباحث(ون): | - د. خالد أحمد محمد
- ا. علي بن رمضان علي سلامة
|
المؤسسة: | المعهد العالي للعلوم والتقنية العزيزية المعهد العالي للعلوم والتقنية طرابلس |
المجال: | ادارة الوقت والجودة والتخطيط الاستراتيجي و التنظيم |
منشور في: | العدد الثامن عشر - أبريل 2022 |
الملخص
إن الهدف من هذا البحث هو تقييم دوافع وصور استخدام أساليب المحاسبة الإبداعية في المؤسسات الحكومية بالمؤسسات الحكومية بالتطبيق على المؤسسات التقنية العليا بنطاق مدينة طرابلس الكبرى ومن وجهة نظر العاملين بتلك المؤسسات و المتمثلين في جميع العاملين بالمستويات الوظيفية الآتية:- (مراجع داخلي، مدير قسم مالي، مدير الشؤون الإدارية والمالية، موظف بالقسم المالي) الذين لديهم علاقة بموضوع الدراسة، بمؤسسات التقنية العليا بنطاق طرابلس الكبرى والذين لديهم علاقة بموضوع الدراسة، ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة قام الباحثان بتوزيع (40) استمارة استبيان، وتم الحصول عليها بالكامل، أي بمعدل استجابة قدره (100%) من حجم العينة، وتم تحليل نتائجها باستخدام البرنامج الإحصائي SPSS اتضح أن مستوى صور ودوافع المؤسسات التقنية العليا في ممارسة أساليب المحاسبة الإبداعية في بياناتها المالية يُعد مرتفعاً. وعليه كان من ضمن التوصيات ضرورة توعية الموظفين بالمخاطر والمشاكل الناجمة عن ممارسة أساليب المحاسبة الإبداعية، وتوحيد الجهود من أجل الحد منها.
Abstract
The aim of this research is to evaluate the motives and forms of using creative accounting methods in government institutions by applying to higher technical institutions within the greater city of Tripoli and from the point of view of the workers in those institutions, who are represented by all workers at the following functional levels:- (Internal auditor, director of financial department, manager Administrative and financial affairs, employee of the financial department) who have a relationship with the subject of the study, in the higher technical institutions in the greater Tripoli area and who have a relationship with the subject of the study, and in order to achieve the objectives of the study, the researchers distributed (40) questionnaires, which were obtained in full, that is, a response rate of (100%) of the sample size, and its results were analyzed using the statistical program (SPSS). It became clear that the level of images and motives of higher technical institutions in practicing creative accounting methods in their financial statements is high. Accordingly, among the recommendations was the need to educate employees about the risks and problems resulting from the practice of methods Creative accounting, and unify efforts to reduce it.
Key words: creative accounting, higher technical institutions