مجلة دراسات الإنسان و المجتمع

Human and Community Studies Journal

ISSN: 2710-0790 (Online)

ISSN: 2710-0782 (Print)

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث و الدراسات في مجال العلوم الإنسانية و الاجتماعية تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

دور المتسوق الخفي في ضبط الممارسات الخاطئة للتسويق وقياس مدى التزام المنظمات التجارية بالمسؤولية الاجتماعية

الملخص
هدفت الدراسة إلىمعرفة مدى إدراك إدارة وأعضــاء جهـــاز الحرس البلدي بمدينة الزاوية لمفهوم وأهمية أسلوب المتسوق الخفي، ودرجة ممارستهم لهذا الأسلوب في الضبط والتحري عن الممارسات الخاطئة للتسويق، وكذلك معرفة علاقة الارتبــاط بين أسلوب المتسوق الخفي والقدرة على ضبط الممارســـات الخاطئة للتسويق ومدى التزام الشركــات والمحلات التجـــارية بمدينة الزاوية بالمسؤولية الاجتمــاعية. اعتمدت الدراسة على المنهج المتكامل الذي يستند على حقيقة وجود ترابط وتلازم بين الإطــــار العلمي للبحث (الجـــانب النظري) وبين الواقع العملي (الجـــانب التطبيقي). وبمعرفة عدد أفراد وحدة المعاينة (100) أستخدم الباحث برنامج Decision Analyst STATS TM في تحديد حجم العينة، وقام بتوزيع 79 قائمة استبانة أسترجع منهم 56 قائمة بنسبة استجابة 71%. و قام الباحث بقياس معامل ألفا كرونباخ للتأكد من ثبات أداة البحث حيث بلغ معامل الثبــات لأداة قياس المتغير المستقل أسلوب المتسوق الخفي %86، والمتغير التابع الممارســات الخاطئة للتسويق %97 ، والمتغير التابع الالتزام بالمسؤولية الاجتماعية 89% وهذا يدل على ثبات أداة القياس لجميع متغيرات البحث. وباستخدام برنامج pspp في التحليل الإحصائي للبيانات واستخلاص النتائج توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج كان أهمها إن إدارة وأعضاء جهاز الحرس البلدي محل البحث مدركين لدور وأهمية إستخدام أسلوب المتسوق الخفي في ضبط السلوكيات والممارسات الخاطئة للتسويق وقياس مدى التزام الشركات والمحلات التجارية بالمسؤولية الاجتماعية، وإن القوانين تعتبر عائق أمام تطبيق هذا الأسلوب حيث لا يعتد في الضبط والتحري الا بالزيارات الرسمية. كما توصلت الدراسة إلى وجود علاقة إرتباط ذات دلالة إحصائية بين أسلوب المتسوق الخفي وضبط الممارسات الخاطئة للتسويق في الشركات والمحلات التجارية محل الدراسة والبحث، بالإضافة إلى وجود علاقة إرتباط ذات دلالة إحصائية بين أسلوب المتسوق الخفي والالتزام الشركات والمحلات التجارية محل الدراسة والبحث بالمسؤولية الاجتماعية للتسويق.
Abstract
The study aimed to know the extent to which the management and members of the Municipal Guard in Zawia city are aware of the concept and importance of the mystery shopper method, and the degree of their practice of this method in controlling and investigating wrong practices of marketing, as well as knowing the relationship between the mystery shopper method and the ability to control wrong practices of marketing and the extent of the commitment of companies and stores Commercial in Al-Zawia city with social responsibility. The study relied on the integrated approach that is based on the fact that there is an interrelationship and correlation between the scientific framework of research (the theoretical side) and the practical side (the practical side). Knowing the number of members of the sampling unit (100), the researcher used the Decision Analyst STATS TM program to determine the sample size, and distributed 79 questionnaires, 56 of them were retrieved with a response rate of 71%. And the researcher measured Cronbach’s alpha coefficient to ensure the stability of the research tool, where the stability coefficient of the tool for measuring the independent variable, the hidden shopper method, reached 86%, the dependent variable marketing wrong practices 97%, and the dependent variable commitment to social responsibility 89%, and this indicates the stability of the measurement tool for all research variables. By using the pspp program in the statistical analysis of data and drawing conclusions, the study reached a set of results, the most important of which was that the management and members of the municipal guard in question are aware of the role and importance of using the mystery shopper method in controlling behaviors and wrong practices for marketing and measuring the extent to which companies and shops are committed to social responsibility, and that laws are considered An obstacle to the application of this method, as the control and investigation are only considered official visits. The study also found a statistically significant correlation between the mystery shopper style and controlling the wrong practices of marketing in the companies and shops under study and research, in addition to the existence of a statistically significant correlation between the mystery shopper style and the commitment of the companies and shops under study and research to the social responsibility of marketing. Keywords : The Mystery Shopper , Marketing Mistakes , Social Responsibility.