مجلة دراسات الإنسان و المجتمع

Human and Community Studies Journal

ISSN: 2710-0790 (Online)

ISSN: 2710-0782 (Print)

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث و الدراسات في مجال العلوم الإنسانية و الاجتماعية تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

دور تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في تحسين جودة الخدمات المصرفية

الملخص
هدفت هذه الدراسة الى التعرف على دور أبعاد تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في تحسين جودة الخدمة المصرفية المقدمة، دراسة ميدانية على فروع المصارف بمدينة صرمان ولتحقيق أهداف الدراسة ثم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، واستمارة الاستبيان لجمع البيانات والمعلومات وتحليلها وتفسيرها باستخدام برنامج (Spss) الذي يحتوي على حزمة من الاختبارات الإحصائية، ومن خلال تحليل معاملات الارتباطتوصلت الدراسة الى نتائج أهمهاوجود علاقة طردية ذات دلالة إحصائية عند مستوي معنوية أقل (0.05) بين جميع أبعاد تكنولوجيا المعلومات والاتصالات ودورهافي تحسين جودة الخدمة المصرفية يعني إيجابية العلاقة بين تكنولوجيا والاتصالات ومحاور جودة الخدمة المصرفية من وجهة نظر عينة الدراسة. وأظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية بين أبعاد تكنولوجيا المعلومات والاتصالات وجودة الخدمة المصرفية المقدمة حيث كانت قيمة معامل الارتباط تساوي 0.69 وهي قيمة دالة وبالنظر الى قيمة معامل التحديد نجد أن 47.0 من قدرة المصرف على تحسين جودة الخدمة المصرفية سببها الرئيسي تطبيق تكنولوجيا المعلومات ولاتصالات.
Abstract
This study aimed to identify the role of information and communication dimensions to improve the banking service produced. A case study was conducted on the banking branches in Sorman. In addition, to achieve the aims of the study the descriptive analytical approach and the survey form were used to collect data and information. and then analyze it and interpret it using (spss) that contains a statistic fest package, and the study most important conclusion results .there is a direct relation-ship and statistically significant, at less than(0.05)between all aspects of Information and communication technology. and its role announcing the banking services quality which means positive relationship between the aspects of Information and communication technology .In addition, the quality of banking services according to the conducted study point of view results showed a connected link between the aspects of information and communication technology. and the quality of the banking services provided whereas the value of correlation coefficient equals(0.69) and that’s a function value Considering the selection factor we can conclude that (0.47)of the bank capacity, and the quality of banking services is applying the aspects of information and communication technology. Keywords: dimensions of Information and communication technology, Quality of banking service provided