مجلة دراسات الإنسان و المجتمع

Human and Community Studies Journal

ISSN: 2710-0790 (Online)

ISSN: 2710-0782 (Print)

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث و الدراسات في مجال العلوم الإنسانية و الاجتماعية تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

تطبيق الجودة الشاملة ودورها في تحسين بيئة العمل في المنظمات العامة والخاصة

الملخص
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف علي أثر تطبيق الجودة الشاملة في تحسين بيئة العمل في المنظمات العامة والخاصة حيث استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي ومنهج دراسة الحالة، وتم الحصول على البيانات الأولية باستخدام استمارة استبيان أعدت خصيصاً كأداة لجمع بيانات الدراسة، ووزعت على عينة عشوائية بسيطة من موظفين القطاع العام والخاص ,كما استخدمت أيضاً المصادر الثانوية من كتب ومراجع في عملية جمع البيانات , حيث توصلت الدراسة لعدة نتائج منها , لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين منظمات القطاع الخاص والعام عند مستوي الدلالة 0.05 فيما يتعلق بتحسين بيئة العمل داخل كل قطاع , التأخر في تطبيق متطلبات إدارة الجودة الشاملة الثلاثة , العمل كفريق جماعي , التدريب , التوجه بالعميل و بالمنظمات العامة والخاصة على أبعاد جودة الخدمة . ومن أبرز التوصيات التي توصل إليها الباحث من إجراء هذه الدراسة , ضرورة اهتمام وتبنى الإدارة العليا للجودة الشاملة وتوفير الموارد المالية والبشرية التي يتطلبها تطبيق الجودة, تشجيع العاملين على تحسين الأداء من خلال توفير نظام فعال للحوافز المادية والمعنوية وبما يتماشى مع معدلات أدائهم, الاهتمام بتشكيل فرق العمل داخل القطاعات العامة والخاصة , وذلك تشجيعا للعمل الجماعي ودعماً للعاملين في عمليات التحسين والتطوير.
Abstract
This study aimed to identify the impact of the application of total quality in improving the work environment in public and private organizations, where the researcher used the analytical descriptive approach and the case study approach, and the primary data was obtained using a questionnaire form specially prepared as a tool for collecting study data, and distributed to a simple random sample of employees The public and private sectors. Secondary sources of books and references were also used in the data collection process. The study reached several results, including: There are no statistically significant differences between private and public sector organizations at the level of significance 0.05 with regard to improving the work environment within each sector. Applying the three total quality management requirements, working as a collective team, training, client orientation and public and private organizations on service quality dimensions. Among the most important recommendations reached by the researcher from conducting this study is the need for higher management to pay attention and adopt total quality and provide the financial and human resources required by the application of quality, encouraging workers to improve performance by providing an effective system of material and moral incentives in line with their performance rates, interest in forming teams Work within the public and private sectors, in order to encourage teamwork and support workers in improvement and development processes