مجلة دراسات الإنسان و المجتمع

Human and Community Studies Journal

ISSN: 2710-0790 (Online)

ISSN: 2710-0782 (Print)

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث و الدراسات في مجال العلوم الإنسانية و الاجتماعية تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

أثر إدارة المعرفة في جودة الخدمات التعليمية

الملخص
هدفت هذه الدارسة بيان أثر إدارة المعرفة في جودة الخدمات التعليمية في الأكاديمية الليبية للدراسات العليا– مصراتة، وقد انحصر مجتمع الدراسة في في أعضاء هيئة التدريس بالأكاديمية والبالغ عددهم (30)عضوا، وقد تم جمع البيانات الأساسية لهذه الدراسة عن طريق استمارة الاستبيان، وتم استخدام أسلوب المسح الشامل، وقد بلغ عدد الاستبيانات المسترجعة (25) استبانة، واستخدام المنهج الوصفي التحليلي بمساعدة برنامج الحزم الإحصائية (spss) لأجل استخلاص النتائج والتي كان من أهمها: وجود أثر معنوي ذو دلالة إحصائية لأبعاد إدارة المعرفة مجتمعة في جودة الخدمات التعليمية في الأكاديمية الليبية للدراسات العليا-مصراتة، وكانت أهم التوصيات: ضرورة الاهتمام بجودة الخدمات التعليمية من خلال تقديم خدمات الدعم الطلابي والإرشاد الأكاديمي للطلاب، وتبني خطط لتنمية وتطوير مهارات وقدرات أعضاء هيئة التدريس.
Abstract
The aim of this study was to demonstrate the impact of knowledge management on the quality of educational services in the Libyan Academy for Postgraduate Studies - Misurata. The study population was limited to the academic staff of the Academy, which is (30) members, the data for this study were gathered through a questionnaire, where a comprehensive survey method was used. The number of retrieved questionnaires was (25).The analytical descriptive approach was used with the help of the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) in order to extract the results. One of the most important results concluded is the existence of a statistically significant effect of the knowledge management on the quality of educational services in the Libyan Academy for Postgraduate Studies, Misurata. The most important recommendations were the need to pay attention to the quality of educational services by providing student support services and academic guidance to students, adopting development plans and developing the skills and capabilities of faculty members. Key words:Knowledge Management, Service Quality, Education, Libyan Academy, Postgraduate Studies, Misurata.