مجلة دراسات الإنسان و المجتمع
Human and Community Studies Journal
ISSN: 2710-0790 (Online)
ISSN: 2710-0782 (Print)
مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث و الدراسات في مجال العلوم الإنسانية و الاجتماعية تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة
Speaking Problems and Difficulties that Encounter Hospitality and Tourism Students at Al- Shomokh Higher Institute for Science and Technology/ Tripoli
الباحث(ون): | - Suhaila Saleh Alhuza
- Mahjuba Abubaker Alzaiydi
|
المؤسسة: | Al- Shomokh Higher Institute for Science and Technology- Tripoli |
المجال: | اللغات الانسانية |
منشور في: | العدد الحادي و العشرون - مايو 2023 |
الملخص
الهدف الأساسي من هذه الدراسة هو التعرف على الأسباب الجوهرية للصعوبات التي تواجه طلبة السنة الأولى في قسم السياحة والضيافة بالمعهد العالي للتقنية في التحدث باللغة الإنجليزية وإيجاد الحلول المناسبة لهذه المشكلة . تألفت عينة الدراسة من 20 طالبا من طلبة الفصل الأول وتم توزيع استبيان يحتوى 20 سؤال والغرض من هذا الاستبيان كشف صعوبات المحادثة التي تواجه الطلبة وتحديد نقاط القوة والضعف لديهم. للإجابة عن أسئلة الدراسة استخرجت النسب المئوية والمتوسطات الحسابية ولقد أسفرت نتائج الدراسة على ان هنالك صعوبات في المحادثة (ضعف عام في المهارات الأساسية للاتصال وهى الاستماع، والتحدث، القراءة والكتابة) وقدم الباحثون عدة توصيات من أهمها تشجيع الطلبة على تحسين القدرة اللغوية للتحدث بطلاقة في اللغة الإنجليزية وتنمية مهارة التحدث لديهم وتحفيزيهم على التواصل.
الكلمات المفتاحية: مشاكل التحدث، مشاكل لغوية
Abstract
The purpose of this study is to find out the speaking problems and difficulties encountered by the first semester students at Higher Technical Institute. In this study, a questionnaire was distributed to 20 students (17 female students and 3 male students) from Hospitality and Tourism Department. The results reveal that most of students face problems and difficulties in speaking due to some reasons like lack in vocabulary, poor grammar, and knowledge, and those problems are belonged to linguistic problems. From the questionnaire findings, the majority of the participants about 45% of them are willing to improve their speaking skills by giving them a chance to use English. The results show that 40% of students consider the lack of vocabulary as the major difficulty in oral English language interaction. More than 70% of the participants preferred learning strategies (activities like role play, games, pair work) as compared to passive learning. Inconclusion, linguistic problem is the most dominate problems faced by the first semester students at Higher Technical Institute.