مجلة دراسات الإنسان و المجتمع
Human and Community Studies Journal
ISSN: 2710-0790 (Online)
ISSN: 2710-0782 (Print)
مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث و الدراسات في مجال العلوم الإنسانية و الاجتماعية تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة
نظرية الذكاءات المتعددة كمدخل لإدارة مستوى التحصيل الدراسي لطلبة كلية الاقتصاد والإدارة - جامعة طرابلس
الباحث(ون): | |
المؤسسة: | جامعة طرابلس- كلية الاقتصاد والإدارة |
المجال: | التربية وعلم النفس |
منشور في: | العدد الثاني و العشرون - سبتمبر 2023 |
الملخص
تناولت هذه الدراسة موضوع أنواع الذكاءات المتعددة كمدخل لتحسين مستوى التحصيل الدراسي لطلبة كلية الاقتصاد والإدارة باستخدام نظرية الذكاءات المتعددة التي جاء بها العالم الأمريكي جاردنر (Gardner, 1983)، حيث حدد جاردنر في نظريته تسعة أنواع من الذكاءات هي: ( اللغوي، المنطقي الرياضي، المكاني، الجسمي الحركي، الموسيقي، الشخصي، الاجتماعي، الطبيعي، الوجودي)، هذه الذكاءات تحدد أنماط التعلم المختلفة لدى الطلبة وتساعد على تصميم استراتيجيات وأساليب تدريس تنتهج ربط أنواع الذكاءات بأنماط التعلم. وقد هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أنواع ودرجات الذكاءات المتعددة لطلبة الكلية ، وبنت منهجيتها على أنواع الذكاءات التي حددتها نظرية (Gardner, 1983) باستخدام قائمة ماكينزي .(Mckenzie, 1999) ولعل أهم نتائج هذه الدراسة هي: يمتلك طلبة كلية الاقتصاد والإدارة تسعة أنواع من الذكاءات المتعددة منها ثلاثة ذكاءات بدرجة تقييم مرتفع وهي الذكاء (الشخصي، الحركي، الوجودي)، أما الذكاءات الستة المتبقية فكانت بدرجة تقييم متوسط وهي الذكاء (الطبيعي، الرياضي، الاجتماعي، المكاني، اللغوي، الموسيقي). وقد أوصت الدراسة بضرورة القيام ببحوث ودراسات لاحقة، والاهتمام بالفروق الفردية بين الطلبة في ضوء استراتيجيات نظرية الذكاءات المتعددة.
Abstract
This study addressed the topic of multiple intelligences as an approach to improving academic achievement among students at the Faculty of Economics and Management, using the theory of multiple intelligences introduced by the American psychologist Gardner (Gardner, 1983). Gardner identified nine types of intelligence in his theory, which are: linguistic, logical-mathematical, spatial, bodily-kinesthetic, musical, interpersonal, intrapersonal, naturalistic, and existential intelligences. These intelligences determine the different learning styles of students and help in designing teaching strategies and methods that align with these intelligences and learning styles .The aim of this study was to identify the types and degrees of multiple intelligences among college students. The methodology of this study was based on the types of intelligence identified by Gardner's theory (Gardner, 1983), using the McKenzie checklist (Mckenzie, 1999). The study resulted in several findings, the most important of which are: students at the College of Economics and Management exhibited nine types of multiple intelligences, three of which were assessed as high intelligence (interpersonal, bodily-kinesthetic, and existential), while the remaining six intelligences were assessed as average intelligence (naturalistic, logical-mathematical, interpersonal, spatial, linguistic, and musical). The study recommended the necessity of conducting further research and studies, as well as paying attention to individual differences among students in light of the strategies of the theory of multiple intelligences.