مجلة دراسات الإنسان و المجتمع

Human and Community Studies Journal

ISSN: 2710-0790 (Online)

ISSN: 2710-0782 (Print)

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث و الدراسات في مجال العلوم الإنسانية و الاجتماعية تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

دور إدارة مؤسسات التعليم العالي في تحقيق مبادئ التنمية المستدامة بليبيا

الملخص
ركزت هذه الدراسة على بيان مدى مساهمة الجامعات الحكومية ومؤسسات التعليم العالي بليبيا في تحقيق مبادئ التنمية المستدامة , وإبراز الدور الذي تقوم به هذه الجامعات في تعزيز وترسيخ مبادئها والتي تتمثل في الإنصاف والتمكين والتضامن وحسن الإدارة والمساءلة, من خلال تحديد مستوى هذه المساهمة و قياس درجة الدور الذي تقوم به هذه الجامعات لترسيخ كل مبدأ من مبادئ التنمية المستدامة على حده . حيث قامت هذه الدراسة بتسليط الضوء على كلية حديثة الإنشاء ( كلية الاقتصاد و الإدارة - مركب "ج" ) تحت إدارة واحدة من أعرق الجامعات الحكومية بليبيا (جامعة طرابلس), كمثال حي لأهمية الجامعات خاصة و مؤسسات التعليم العالي عامة , وما لها من دور كبير في تحقيق أهداف ومتطلبات التنمية المستدامة بالدولة الليبية بشكل مباشر وغير مباشر لإبراز دور الإدارة الصحيحة ذات الخبرة وكيفية تأقلمها مع التطورات والمتغيرات الراهنة والذي يعد في حد ذاته تنمية مستدامة في الإدارة. حيث اعتمدت هذه الدراسة على فرضية رئيسية واحدة, وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي لوصف وتفسير بيانات الدراسة التي أجريت على عينة من طلبة الفصول المتقدمة (الفصل الثالث) بكلية الاقتصاد والإدارة بجامعة طرابلس, ثُمَّ إخضاع البيانات والمعلومات المجمعة لبرنامج SPSS وإجراء الاختبارات الإحصائية لتحليل نتائج الدراسة التطبيقية واختبار الفرضيات. وتوصلت الدراسة لمجموعة من النتائج من أهمها بيان مدى مساهمة كلية الاقتصاد والإدارة بجامعة طرابلس (الكلية محل الدراسة) في تحقيق مبادئ التنمية المستدامة والمتمثلة في الإنصاف والتمكين والتضامن وحسن الإدارة والمساءلة. حيث أوضحت أن إدارة كلية الاقتصاد والإدارة بجامعة طرابلس تساهم في تحقيق مبادئ التنمية المستدامة بالبلاد بشكل كبير من ناحيتي الإنصاف والتمكين, ومدى
Abstract
This study focused on the role of the Libyan public universities and higher education institutions in establishing and enhancing the principles of sustainable development in the country, that represented in four principles which are: equality, empowerment, solidarity, good administration and censorship, by estimating the degree of the participating role of the universities in each aspect of sustainable development. The study highlighted the faculty of economics and administration a recently established college of the most important public universities in Tripoli city/Libya ( University of Tripoli ) as a real example of the importance of the universities particularly , as well as the importance of the higher education institutions in general. This study also showed the significant role and the direct contribution of the universities in achieving the goals of sustainable development in Libya. This study is based on one main hypothesis, and it involved the descriptive & the analytic statistical methods for describing & explaining the data that was collected from a questionnaire answered by a sample of the third semester students in the faculty of economics and administration of university of Tripoli. Then, the collected data have been subjected to SPSS & some other statistical tests to analyze and test the hypothesis of the study, that led to a set of conclusions, the most important of which is demonstrating the effective contribution of the faculty of economics and administration of university of Tripoli in accomplishing and enhancing the principles of sustainable development at equality, empowerment, good administration and censorship aspects. While this study revealed a diminished contribution of the faculty of economics and administration of university of Tripoli at the solidarity aspect, as there was no appreciable contribution could be taken in consideration at this aspect. Keywords: Development, Public Universities, Higher education institutions, Sustainable development