مجلة دراسات الإنسان و المجتمع
Human and Community Studies Journal
ISSN: 2710-0790 (Online)
ISSN: 2710-0782 (Print)
مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث و الدراسات في مجال العلوم الإنسانية و الاجتماعية تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة
Developing Libyan Students’ Speaking Skills: Problems and solutions
الباحث(ون): | - Aisha Ahmed Al-Maqtouf Owhda
|
المؤسسة: | Faculty of Languages and Translation - University of Zawiya - Libya |
المجال: | اللغات الانسانية |
منشور في: | العدد الرابع و العشرون - يوليو 2024 |
الملخص
التحدث هو الاستخدام النشط للغة للتعبير عن المعنى، وبالنسبة للمتعلمين الأجانب، فإن اللغة المنطوقة هي الوسيلة التي يتم من خلالها مواجهة لغة جديدة وفهمها وممارستها وتعلمها.ومع ذلك، بالنسبة للعديد من المتعلمين، يبدو التحدث باللغة الإنجليزية مهمة صعبة للغاية. نظرًا لأن هدف تعليم اللغة الإنجليزية ليس فقط تطوير معرفة القواعد والمهارات الكتابية ولكن أيضًا تعليم مهارات اللغة الإنجليزية الشفهية، فيجب دراسة هذه المشكلة من أجل معالجة الموقف. لذلك، فإن الهدف من هذه الدراسة هو اكتشاف ما إذا كان المتعلمون الأجانب للغة الإنجليزية يواجهون مشاكل في التحدث باللغة الإنجليزية، وإذا كان الأمر كذلك، فما هي أنواع المشاكل ولماذا.في هذه الدراسة، تم تحليل هذه المشاكل وفقًا للعوامل التي تؤثر عليها. لتحقيق هذا الهدف، تم اختيار عينة إجمالية من 60 طالبًا وطالبة في السنة الثالثة في قسم اللغة الإنجليزية، شعبة اللسانيات بكلية اللغات والترجمة في جامعة الزاوية (ذكور وإناث) بشكل عشوائي.تم استخدام أداتين لجمع البيانات النوعية: استبيان ومقابلة، للحصول على نتائج دقيقة قدر الإمكان.تم تحليل البيانات التي تم الحصول عليها من الاستبيان والمقابلة نوعيًا. وبشكل عام، ومن خلال نتائج البحث، يتبين أن الطلاب الليبيين (كمتعلمين أجانب للغة الإنجليزية) يواجهون العديد من المشاكل الجدية والحقيقية في محاضرات مهارة المحادثة.وعلاوة على ذلك، هناك العديد من العوامل التي ساهمت في نجاحهم وفشلهم في أداء مهام التحدث. وبشكل عام، فإن التدريس والتعلم الحالي لمهارات التحدث في قسم اللغة الإنجليزية بكلية اللغات والترجمة بجامعة الزاوية يحتاج إلى تحسين..................
الكلمات المفتاحية: مهارة التحدث، متعلمي اللغة الإنجليزية، اللغة ألأجنبية ، الناطقون بالعربية، المشاكل والحلول.
Abstract
Speaking is the active use of language to express meaning, and for foreign learners, the spoken language is the medium through which a new language is encountered, understood, practiced, and learnt. However, to many learners, speaking English seems to be a very challenging task. Since the aim of English education is not only to develop knowledge of grammar and written skills but also to teach oral English skills, this problem needs to be studied in order to remedy the situation. The aim of this study is, therefore, to discover if foreign learners of English have problems in speaking English, and if so, what types of problems and why. In this study, these problems are analyzed according to the factors affecting them. To achieve this goal, a total sample of 60 3rd year students at Dept. of English, Linguistics Section at Faculty of Languages & Translation in Zawia University (males and females) is randomly chosen. Two qualitative data collection tools are used: a questionnaire and an interview, to get as precise results as possible. Data obtained from the questionnaire and the interview was analyzed qualitatively. In general, from the results of the investigation, it is evident that Libyan students (as foreign learners of English) encounter many serious problems in the speaking class. Moreover, there are many factors that contributed to their success and failure in performing speaking tasks. On the whole, the current teaching and learning of speaking skills at Dept. of Englishat Faculty of Languages & Translation in Zawia University needs to be improved.................
Keywords: .......speaking skill, Arabic-speaking EFL Learners, problems and solutions.