مجلة دراسات الإنسان و المجتمع

Human and Community Studies Journal

ISSN: 2710-0790 (Online)

ISSN: 2710-0782 (Print)

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث و الدراسات في مجال العلوم الإنسانية و الاجتماعية تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

تحديات التحول الرقمي وأثرها في عمليات إدارة المعرفة في المؤسسات الخدمية

الملخص
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على تحديات التحول الرقمي وأثراها في عمليات إدارة المعرفة في المؤسسات الخدمية بمصارف الجمهورية بمدينة الزاوية بطريقة منهجية، وتم استخدام أبعاد الدراسة في المتغير المستقل " التحول الرقمي" حيث تمثلت في (بُعد دعم الإدارة العليا، وبُعد البنية التحتية، والبُعد التقني) أما المتغير التابع فتمثل في عمليات إدارة المعرفة وبأبعادها (اكتساب المعرفة، وتخزين المعرفة، ونشر المعرفة، وتطبيق المعرفة). ولتحقيق أهداف الدراسة تم إتباع الحصر الشامل وتوزيع قائمة استقصاء على جميع المدراء ورؤساء الأقسام في مصارف الجمهورية بمدينة الزاوية بلغ عددهم 90 موظف، تم استرداد 72 استمارة، واستبعاد 18 استمارة منها لعدم صلاحيتها للتحليل الإحصائي، حيث تم تحليل البيانات وإختبار الفرضيات بإستخدام الحزمة الإحصائية SPSS . وخلصت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها: أن جميع العوامل كانت مؤشرات مهمة لإدارة المعرفة وفقاً للدراسة، وإن التحول الرقمي احد أهم العوامل الذي يؤثر يشكل كبير على عمليات إدارة المعرفة في المؤسسات الخدمية مثل المصارف، حيث تبين وجود علاقة ارتباط ذات دلالة معنوية موجبة بين متغير التحول الرقمي ومتغير إدارة المعرفة، إذ بلغت قيمة معامل الارتباط بينهما (.677**0 )، تشير هذه القيمة إلى قوة العلاقة الطردية بين هذين المتغيرين عند مستوى معنوية (0.01) وبدرجة ثقة (99%). وأوصت الدراسة بضرورة العمل على التوجه نحو التحول الرقمي من خلال زيادة دعم الإدارة العليا ومواجهة التحديات التي تتمثل في: ضعف البنية التحتية والتقدم التكنولوجي الهائل الذي يتطلب وضع خطط استراتيجية ............... الكلمات المفتاحية: ......التحول الرقمي، إدارة المعرفة، المصارف التجارية
Abstract
This study aims to identify the challenges of digital transformation and its impact on knowledge management processes in service institutions in the banks of the Republic in the city of Zawiya in a systematic manner. The dimensions of the study were used in the independent variable "digital transformation", which was represented in (the dimension of senior management support, the dimension of infrastructure, and the technical dimension), while the dependent variable was represented in knowledge management processes and its dimensions (knowledge acquisition, knowledge storage, knowledge dissemination, and knowledge application),To achieve the objectives of the study, a comprehensive inventory sample was selected and a survey list was distributed to the study sample consisting of all employees in the banks of the Republic in the city of Zawiya, whose number reached 90 employees. 72 forms were retrieved, and 18 forms were excluded from them for their unsuitability for statistical analysis, as the data were analyzed and hypotheses were tested using the statistical package (SPSS). The results showed that all factors were important indicators of knowledge management according to the study, and that digital transformation is one of the most important factors that greatly affects knowledge management processes in service institutions such as banks, as it was found that there is a positive significant correlation between the digital transformation variable and the knowledge management variable, as the value of the correlation coefficient between them reached (.677**0), this value indicates the strength of the direct relationship between these two variables at a significance level of (0.01) and a degree of confidence (99%). The study recommended working towards digital transformation by increasing support from senior management and facing the challenges represented by weak infrastructure and tremendous technological progress that requires developing strategic plans............ Keywords: ......Digital transformation, knowledge management, commercial banks