مجلة دراسات الإنسان و المجتمع

Human and Community Studies Journal

ISSN: 2710-0790 (Online)

ISSN: 2710-0782 (Print)

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث و الدراسات في مجال العلوم الإنسانية و الاجتماعية تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

التخطيط الاستراتيجي وعلاقته بإدارة الوقت

الملخص
هدفت الدراسة إلى التعرف على التخطيط الاستراتيجي بأبعاده وإبراز علاقته بإدارة الوقت، وقد تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي في هذه الدراسة على الفرضية الرئيسية التي تنص على أن هناك علاقة بين التخطيط الاستراتيجي وإدارة الوقت في الشركة العامة للكهرباء المنطقة الوسطى، وأجريت الدراسة على عينة من موظفي الشركة العامة للكهرباء بالمنطقي الوسطى البالغ عددهم (150) موظف وقد وصل حجم عينة الدراسة إلى (47) مفردة ، وكانت الأداة الرئيسية التي اعتمدت عليها هذه الدراسة لجمع البيانات هي صحيفة الاستبيان، وتم استخدام البرنامج الإحصائي (spss) لتحليل البيانات، وتم إظهار النتائج عن طريق استخدام بعض الأساليب الإحصائية مثل: اختبار الإشارة sing test واستخدام مقياس معامل ألفا كرنباخ لقياس صدق وثبات أداة الاستبانة المستخدمة والتي تساوي (0.970) وهي قيمة كبيرة تدل على ملائمة الاستبيان للتحليل .. وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها: أن هناك تخطيط استراتيجي في الشركة العامة للكهرباء المنطقة الوسطى من حيث تحليل الموقف البيئي ولكنه ليس بالشكل الملائم، كما إن هناك تخطيط استراتيجي في الشركة العامة للكهرباء المنطقة الوسطى من حيث الرؤية ولكنه ليس بالشكل المناسب، وكذلك هناك تخطيط استراتيجي في الشركة العامة للكهرباء المنطقة الوسطى من حيث الاستراتيجيات لكنه ليس كافياً. وهناك إدارة للوقت في الشركة العامة للكهرباء المنطقة الوسطى، هناك تخطيط استراتيجي في الشركة العامة للكهرباء المنطقة الوسطى من حيث الخطط، هناك علاقة بين التخطيط الاستراتيجي وإدارة الوقت في الشركة العامة للكهرباء المنطقة الوسطى............. الكلمات المفتاحية:...... الإستراتيجية، التخطيط الاستراتيجي، الرؤية، إدارة الوقت.
Abstract
The study aimed to identify strategic planning in its dimensions and highlight its relationship with time management. The descriptive analytical approach was used in this study on the main hypothesis that there is a relationship between strategic planning and time management in the General Electricity Company in the Central Region. The study was conducted on a sample of employees of the General Electricity Company in the Central Region، numbering (150) employees. The size of the study sample reached (47) individuals. The main tool that this study relied on to collect data was the questionnaire. The statistical program (SPSS) was used to analyze the data. The results were shown by using some statistical methods such as: the sing test and using the Cronbach's alpha coefficient scale to measure the validity and reliability of the questionnaire tool used، which equals (0.970)، which is a large value indicating the suitability of the questionnaire for analysis. The study reached several results، the most important of which are: There is strategic planning in the General Electricity Company in the Central Region in terms of analyzing the environmental situation، but it is not in an appropriate manner. There is also strategic planning in the General Electricity Company in the Central Region in terms of vision، but it is not in an appropriate manner. There is also strategic planning in the General Company For electricity in the central region in terms of strategies، but it is not enough. There is time management in the General Electricity Company in the central region، there is strategic planning in the General Electricity Company in the central region in terms of plans، there is a relationship between strategic planning and time management in the General Electricity Company in the central region.......... Keywords:....... strategy، strategic planning، vision، time management