مجلة دراسات الإنسان و المجتمع

Human and Community Studies Journal

ISSN: 2710-0790 (Online)

ISSN: 2710-0782 (Print)

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث و الدراسات في مجال العلوم الإنسانية و الاجتماعية تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

أثر استخدام تقنية المعلومات على أبعاد جودة الخدمات المصرفية دراسة ميدانية على عملاء مصرف الجمهورية فرعي هون وسوكنة

الملخص
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر تكنولوجيا المعلومات وعلى أبعاد جودة الخدمات المصرفية، وإبراز دورها في الرفع من كفاءة وأداء المصارف التجارية بشكل عام، وعلى مصرف الجمهورية فرع (سوكنة – هون)، ولغرض تحقيق هذه الأهداف تم صياغة إشكالية الدراسة في تساؤل وهو: ما أثر تكنولوجيا المعلومات على أبعاد وجودة الخدمات المصرفية، والذي انبثق منه عدة تساؤلات فرعية. حيث تم الاعتماد على المنهج الوصفي، للتحقق من الفرضيات ومن اجل استعراض المفاهيم المتعلقة بتكنولوجيا المعلومات وأبعاد جودة الخدمة المصرفية، أما في الفصل التطبيقي: فقد تم توزيع استبانة على عينة مكونة من (30) مفردة من عملاء المصارف (سوكنة – هون)، كأسلوب جمع البيانات وقد تم تحليل البيانات واختبار فرضيات الدراسة. وتوصلت الدراسة إلى جملة من النتائج ومنها:- • وجود علاقة طردية قوية بين تكنولوجيا المعلومات وجودة الخدمة المصرفية. • هناك نقص في الأجهزة والتجهيزات الالكترونية المتطورة أو عدم تفعيلها. • قلة تعامل الزبائن بالبطاقات المصرفية المعتمدة من قبل المصرف لتوفير خدمات الكترونية متنوعة للعملاء.......... .. الكلمات المفتاحية:......... المصارف التجارية، الخدمات المصرفية، البطاقات المصرفية، الصرافات الآلية، تقنية المعلومات.
Abstract
This study aimed to identify the impact of information technology on the dimensions of banking services quality, and highlight its role in raising the efficiency and performance of commercial banks in general, and on the Republic Bank branch (Sokna - Hon), and in order to achieve these goals, the study problem was formulated in a question: What is the impact of information technology on the dimensions and quality of banking services, from which several sub-questions emerged. The descriptive approach was relied upon to verify the hypotheses and to review the concepts related to information technology and the dimensions of banking service quality. As for the applied chapter: A questionnaire was distributed to a sample of (30) individuals from bank customers (Sokna - Hon), as a method of collecting data. The data was analyzed and the study hypotheses were tested. The study reached a number of results, including: - • There is a strong direct relationship between information technology and the quality of banking services. • There is a shortage of advanced electronic devices and equipment or their failure to be activated. • Lack of customers' dealing with bank cards approved by the bank to provide various electronic services to customers................ Keywords: ........Commercial banks, banking services, bank cards, ATMs, information technology.