مجلة دراسات الإنسان و المجتمع
Human and Community Studies Journal
ISSN: 2710-0790 (Online)
ISSN: 2710-0782 (Print)
مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث و الدراسات في مجال العلوم الإنسانية و الاجتماعية تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة
دور عمليات إدارة المعرفة في تحسين جودة الخدمات المصرفية
الباحث(ون): | - د. حورية الهادي مفتاح الفقي
|
المؤسسة: | كلية العلوم والتقنية صرمان |
المجال: | أدارة المعرفة- التحول الرقمي - ادارة المصارف |
منشور في: | العدد الخامس و العشرون - يناير 2025 |
الملخص
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور عمليات إدارة المعرفة في تحسين جودة الخدمات المصرفية المقدمة. دراسة ميدانية على فروع المصارف التجارية بمدينة صرمان، و لتحقيق أهداف الدراسة استخدم ،ولتحقيق أهداف الدراسة استخدام المنهج الوصفي التحليلي واستخدام استمارة استبيان لجمع البيانات والمعلومات وتحليلها وتفسيرها باستخدام برنامج (Spss) الذي يحتوي على حزمة من الاختبارات الإحصائية، وتوصلت الدراسة إلي نتائج أهمها: وجود علاقة طردية موجبة بين عمليات إدارة المعرفة وبين تحسين جودة الخدمات المصرفيةبالمصارف قيد الدراسة، وأظهرت نتائج الإجابات عن مجموع فقرات محاور الدراسة ككل ومن خلال تحليل معاملات الارتباطات وجود علاقة ارتباط ذات دلالة إحصائية عند مستوى معنوية (0.05) بين عمليات إدارة المعرفة وتحسين جودة الخدمات المصرفية.
وتقدم الدراسة جملة من التوصيات أبرزها زيادة الاهتمام والتركيز على كل جميع عمليات إدارة المعرفة في تحسين جودة الخدمات المصرفية المقدمة بالمصارف قيد الدراسة، وتبني مفهوم إدارة المعرفة كمدخل للتحسين المستمر للخدمات المصرفية التي تقدمها المصارف قيد الدراسة.
الكلمات المفتاحية :- (عمليات إدارة المعرفة – تحسين جودة الخدمات المصرفية)
Abstract
This study aimed to identify the role of knowledge management processes in improving the quality of banking services provided. A field study was conducted on the branches of commercial banks in the city of Sorman. To achieve the objectives of the study, the descriptive-analytical approach was used, along with a questionnaire form for data and information collection, analysis, and interpretation using the SPSS program, which includes a set of statistical tests. The study reached several findings, the most important of which is the existence of a positive direct relationship between knowledge management processes and the improvement of banking service quality in the banks under study. The analysis of the responses to the overall study dimensions revealed a statistically significant correlation at a significance level of (0.05) between knowledge management processes and the improvement of banking service quality.
The study provides several recommendations, most notably increasing attention and focus on all knowledge management processes to improve the quality of banking services provided by the banks under study. It also recommends adopting the concept of knowledge management as an approach for the continuous improvement of the banking services offered by these banks.
Keywords: (Knowledge management processes - Improving the quality of banking services)