الرئيسية < البحوث والدراسات < تفاصيل بحث أو دراسة
توظيف الاستوديوهات الرقمية في تطوير بيئة التعليم لمقررات التصميم الداخلي في كليات الفنون بالجامعات الليبية
( قسم الفنون بكلية الآداب جامعة الزاوية - ليبيا- نموذجا )
الباحث(ون): | |
المؤسسة: | قسم الفنون – كلية الآداب جامعة الزاوية - ليبيا |
المجال: | الفنون و الاعلام والصحافة والاذاعة |
منشور في: | العدد الخامس والعشرون - يناير 2025 |
الملخص
يعكس هذا البحث أهمية الانتقال من أساليب التعليم التقليدية إلى استوديوهات التصميم الرقمي في قسم الفنون (بجامعة الزاوية)، لما لها من دور في الارتقاء بمستوي مخرجات العملية التعليمية، وتنمية القدرات لدي الطلاب، بما يتناسب مع متطلبات السوق المحلي والدولي، كما يقوم هذا البحث بتسليط الضوء على أهمية الاستوديوهات الرقمية في تعزيز قدرة الطلاب على استيعاب وتطبيق المفاهيم التصميمة الحديثة في مجال التصميم الداخلي، ويبحث عن كيفية تحسين بيئات التعلم من خلال دمج التكنولوجيا، مما يساعد في تطور العملية التعليمية في الجامعات الليبية، وخلص البحث بضرورة أن تكون الاستوديوهات الرقمية في تخصص الفنون التطبيقية (التصميم الداخلي) بيئة ديناميكية تدعم الابتكار والحس الفني، وتوفر كل ما يحتاجه الطلاب من تقنيات وأدوات للعمل على مشاريعهم الفنية، وتصميم الأستوديو لا يتوقف عند توفير الأجهزة والتقنيات الحديثة فحسب، بل يجب أن يشمل جوانب راحة الطلاب وتحفيزهم على الإبداع، وتبنى البحث دراسة مقارنة بين التصميم الداخلي لعدة نماذج عالمية منها كلية الفنون الجميلة بجامعة نيويورك، وكلية الفنون الجميلة جامعة ميلانو، وكلية الفنون الجميلة لجامعة القاهرة نموذجاً عربياً، وظهر من خلالها إن التصميم الداخلي لهذه الكليات يجب أن يتسم بالمرونة ويعكس احتياجات الطلاب الأكاديمية والفنية على حد سواء ومحلياً تمت دراسة الحالة لكليات الفنون (جامعة طرابلس، مصراته، الزاوية)، ونتج عنها أن كلياتنا المحلية تواجه تحديات عدة منها الحاجة إلى تصميم داخلي مرن وحديث يخدم الوظيفة الفنية والعلمية لمقرات التخصص، ويدعم التفاعل بين الطلاب ويشجع على الاستخدام المبتكر للتقنيات الحديثة في الفن، ويهدف البحث إلى تحسين بيئة التعليم الفني في قسم الفنون من خلال تقديم حلول مبتكرة من خلال توظيف التصميم الداخلي المبتكر لتلبية الاحتياجات الوظيفية في كليات الفنون.................
الكلمات المفتاحية:............... الاستوديوهات الرقمية، تطوير بيئة التعليم، مقررات التصميم الداخلي، كليات الفنون بالجامعات الليبية.
Abstract
This research reflects the importance of transitioning from traditional teaching methods to digital design studios in the Department of Arts (at Zawiya University). This is due to their role in improving the outcomes of the educational process and developing students' capabilities, in line with the requirements of the local and international market. This research also highlights the importance of digital studios in enhancing students' ability to understand and apply modern design concepts in the field of interior design. It also explores ways to improve learning environments through the integration of technology, which helps advance the educational process in Libyan universities. The research concludes that digital studios in the applied arts (interior design) specialization should be a dynamic environment that supports innovation and artistic sensitivity and provides students with all the techniques and tools they need to work on their artistic projects. Studio design does not stop at providing modern equipment and technologies, but must also include aspects of student comfort and motivating them to be creative. The research adopted a comparative study of the interior design of several international models at the College of Fine Arts, New York University, the College of Fine Arts, University of Milan, and the College of Fine Arts, Cairo University, as an Arab model. It demonstrated that the interior design of these colleges must be flexible and reflect students' academic needs. Both technical and artistic, locally the case study of the Faculty of Arts (University of Tripoli, Misurata, Zawiya) was conducted, and it resulted that our local faculties face several challenges, including the need for a flexible and modern interior design that serves the artistic and scientific function of the specialization headquarters, supports interaction between students and encourages the innovative use of modern technologies in art. This research aims to improve the environment of art education in the Department of Arts by providing innovative solutions through the use of innovative interior design to meet the functional needs in the faculties of arts.................
Keywords: ...............Digital studios, development of the learning environment, interior design courses, art colleges in Libyan