مجلة دراسات الإنسان و المجتمع

Human and Community Studies Journal

ISSN: 2710-0790 (Online)

ISSN: 2710-0782 (Print)

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث و الدراسات في مجال العلوم الإنسانية و الاجتماعية تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

متطلبات إدارة المعرفة وأثرها في أداء المؤسسات الخدمية


الملخص
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر متطلبات إدارة المعرفة في الأداء المؤسسي بمصرف شمال أفريقيا صرمان ، وتقديم توصيات تساهم في الرفع من مستوى الأداء المؤسسي بمصرف شمال أفريقيا فرع صرمان . ولتحقيق أهداف الدراسة تم تصميم أستبانه تهدف إلى الدراسة الميدانية لمتغيرات مشكلة الدراسة لأجل اختبار الفرضيات ، وتكون مجتمع الدراسة من كافة العاملين بمصرف شمال أفريقيا ، وتم اختيار عينة الدراسة باستخدام أسلوب المسح الشامل ، حيث تم توزيع (41 أستبانه) أسترد منها (35 أستبانه) أي بنسبة 85.3 % . وخلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها : 1- مستوى توفر متطلبات إدارة المعرفة في المصرف قيد الدراسة كان متوسط . 2- وجود أثر لمتطلبات إدارة المعرفة في الأداء المؤسسي حيث بلغ معامل التحديد 66.4% من التغير في مستوى الأداء المؤسسي ، وذلك يعود إلى التغير في متطلبات إدارة المعرفة. وقد قدمت الدراسة بعض التوصيات من أهمها : 1- ضرورة العمل على توفير متطلبات إدارة المعرفة و المتمثلة في ( الثقافة التنظيمية ، القيادة التنظيمية ، القوى البشرية ، تكنولوجيا المعلومات ) بما يؤثر بشكل أفضل في الأداء المؤسسي بالمصرف .
Abstract
The aim of this study was to identify the impact of the knowledge management requirements in the institutional performance of the North African Bank of Surman, and to make recommendations that contribute to the enhancement of the institutional performance of the North African Bank of Surman Branch. In order to achieve the objectives of the study, a questionnaire was designed to study the field of the variables of the study problem in order to test hypotheses. The study community consisted of all employees of the Bank of North Africa. The sample of the study was selected using the comprehensive survey method. By 85.3% The study concluded with a number of results: 1. The level of availability of knowledge management requirements at the bank under study was average. 2. The impact of knowledge management requirements on institutional performance, where the coefficient of identification was 66.4% of the change in the level of institutional performance, due to the change in knowledge management requirements. The study presented some recommendations, the most important of which are: 1- The need to work to provide the requirements of knowledge management, namely (organizational culture, organizational leadership, human resources, information technology), which affects better the performance of the institution. 2. Working towards creating a strategic vision for the Bank's knowledge management, which is applied at all levels, as well as delegating broad powers to individuals, thus contributing to raising the level of knowledge and experience among the employees of the bank.

|