مجلة دراسات الإنسان و المجتمع

Human and Community Studies Journal

ISSN: 2710-0790 (Online)

ISSN: 2710-0782 (Print)

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث و الدراسات في مجال العلوم الإنسانية و الاجتماعية تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

The metacognitive reading strategy awareness of KET, PET, & FCE of Waha Oil Company employees in Libya, Spring 2018


الملخص
كان الهدف من هذه الدراسة هو التعرف على درجة الوعي باستراتيجيات القراءة ما وراء المعرفية لموظفي شركة الواحة الليبية الذين كانوا يدرسون اللغة الإنجليزية كجزء من تدريبهم أثناء العمل في ربيع عام 2018. مجموعه من 45 موظفا من ثلاث مجموعات مختلفة في KET، PET & FCEاستجابوا لاستبيان من 21 بند من استراتيجيات القراءة. تم تصنيف الاستراتيجيات إلى أربع فئات: التخطيط والتقييم ، والاهتمام المباشر ، والدعم ، وحل المشكلات. أظهرت النتائج أن المجموعات الثلاث أفادت باستخدام فئات الاستراتيجيات الأربع على مستويات تردد مختلفة. اتضح ان مجموعة FCEاستخدمت الفئات الأربع من استراتيجيات القراءة على مستوى التردد العالي. اتضح ايضا ان المجموعات PET & KET قد استخدمت 4 فئات من الاستراتيجيات على مستوى التردد المتوسط. ايض اظهرت الدراسة بوجود علاقة بين الوعي باستراتيجيات القراءة والتأثير الرئيسي لإتقان المتعلمين عبر المجموعات الثلاث. تفوقت المجموعة المتوسطة العليا FCEعلى مجموعة PETالمتوسطة و KETقبل المتوسط في الاستخدام العام للفئات الأربع من استراتيجيات القراءة. وفقا لمجموعتي PET & KET، تبين أن استراتيجيات التخطيط والتقييم هي الأقل استخدامًا. اظهرت الدراسة ان استراتيجيات الانتباه والدعم المقدمة هي الأقل استخدامًا بين مجموعات FCE. هذا يشير إلى أنه كلما زاد وعيهم باستراتيجيات القراءة ، كانت قدراتهم في القراءة أفضل وفق طرق البحث المستخدمة في هذه الدراسة (الاستبيان و امتحان القراءة).
Abstract
The purpose of this study was to investigate the degree of awareness of metacognitive reading strategies of the Libyan Waha Oil Company's employees who were doing English courses as part of their on-job training in Spring 2018. A total of 45 employees of three different proficiency groups in KET, PET & FCE responded to a 21 item questionnaire of reading strategies. The strategies were classified into 4 categories: planning & evaluation, directed attention, support, and problem- solving . The findings showed that the three groups reported using the 4 categories of strategies at different frequency levels. The FCE group were found to use the 4 categories of reading strategies at a high frequency level. The PET & KET groups were reported using the 4 categories of strategies at a medium frequency level. Both the relationship between the awareness of reading strategies and the main effect for learners' proficiency were established across the three groups. The FCE upper-intermediate group outperformed the PET intermediate group and the KET pre-intermediate in the overall use of the 4categories of reading strategies. According to the PET & KET groups, planning & evaluation strategies were found to be the least often used. Directed attention and Support strategies tended to be the least often used among the FCE groups. This suggests that the higher their awareness of reading strategies, the better their reading ability/proficiency was, according to the two data collection tools used in this study (questionnaire and reading test).

|