مجلة دراسات الإنسان و المجتمع
Human and Community Studies Journal
ISSN: 2710-0790 (Online)
ISSN: 2710-0782 (Print)
مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث و الدراسات في مجال العلوم الإنسانية و الاجتماعية تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة
Assessment The Role Of Motivation On Technicians And Teaching Assistants Performance In College Of Medical Technology In Derna City, Libya
الباحث(ون): | - Saria M. Arhaim
- Issa A.H Salim
- Azelden A.O Gtani
- Mohiaddin A. Sassi
- Raga A. Elzahaf
|
المؤسسة: | Public Health Department, College of Medical Technology, Derna, Libya Higher institute of comprehensive occupation, Derna SaqrAlshark.Co Learning and Training MENA Research Group |
المجال: | |
منشور في: | العدد الثامن - يوليو 2019 |
الملخص
تعتبر الحوافز من الأمور المهمة بالنسبة للمنظمات, لذلك هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الحوافز ودورها على أداء الفنيين والمعيدين بكلية التقنية الطبية/ درنة, حيث تم جمع البيانات بواسطة استمارة الاستبيان التي أعدت لهذا الغرض, وبعد توزيعها على عينة الدراسة البالغة (39) مفردة تم جمعها وتحليلها باستخدام بعض المقاييس الإحصائية مثل المتوسط الحسابي والمدى والانحراف المعياري والنسب المئوية وترتيبها من حيث الأهمية.
توصلت الدراسة إلى أن التدريب احتل المرتبة الأولى من حيث الأهمية كأحد أهم العوامل التحفيزية, تليها في المرتبة الثانية بالتساوي عاملي الرواتب والأمن, وهى أهم العوامل التحفيزية الرئيسية التي تم تناولها والتي يمكن أن تكون لها نتائج ايجابية على أداء أفراد عينة الدراسة. كما توصلت الدراسة إلى أن هناك بعض الحوافز الأخرى التي لها تأثير مباشر على أداء العاملين بالرغم من أنها ليست كافية تمثلت في شكل حوافز مالية, وبدل ملابس وبطاقات الهاتف والوقود وبدل وقود.
Abstract
Background: Motivation is crucial for organizations to function; without motivation the organization would be less efficient.
Objective: To assess the role of motivation on technicians and teaching assistants performance in College of Medical Technology in Derna, city.
Methodology: A cross- sectional design was used to conduct the study. The target population of the study was technicians and teaching assistants working in College of Medical Technology. Data was collected using a questionnaire and analyzed by percentage, mean, range, rank, frequency and standard deviation.
Results: Among 39 study sample 11 were male and 28 were female. Most of them were within age group of 21- 30 years (87.18%). The study reveals that, "training" was ranked first as the most important motivational factor, followed by second rank was shared between "salary and job security". Few of the study sample received incentives in form of financial incentive, clothing allowance, phone and petrol cards. And said the incentive has a positive impact on job performance. All participants said would do better job if they were motivated.
Conclusion: The findings of this study indicate that motivational factors such as "training, salary, and job security" are major motivational factors, which can lead to better services delivery in the college as it brings positive results on the technicians and teaching assistant's performance. The study also revealed that incentives available to technicians and teaching assistants in the college are inadequate.