مجلة دراسات الإنسان و المجتمع
Human and Community Studies Journal
ISSN: 2710-0790 (Online)
ISSN: 2710-0782 (Print)
مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث و الدراسات في مجال العلوم الإنسانية و الاجتماعية تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة
الجودة وأثر تطبيقها على مخرجات التعليم التقني والفني في ليبيا
الباحث(ون): | |
المؤسسة: | المعهد العالي للعلوم والتقنية ، قصر الأخيار، ليبيا |
المجال: | ادارة الوقت والجودة والتخطيط الاستراتيجي و التنظيم |
منشور في: | العدد العاشر - يناير 2020 |
الملخص
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر تطبيق الجودة والتميز العلمي على مخرجات التعليم التقني والفني في ليبيا وتكونت عينة الدراسة من (35) عضو هيئة تدريس تم اختيارهم بطريقة عشوائية من الكليات والمعاهد التقنية العليا وتكونت أداة الدراسة من مقياس أثر تميز جودة مخرجات التعليم التقني ، وأظهرت نتائج الدراسة أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة 0.05)) في تطبيق معايير التميز للتعليم التقني والفني في الكليات والمعاهد التقنية العليا وأيضاً لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة 0.05)) في جودة مخرجات التعليم التقني والفني للكليات والمعاهد التقنية العليا في ليبيا ، كما تبين وجود أثر لتطبيق معايير الجودة على مخرجات التعليم التقني والفني في ليبيا .
Abstract
This study aimed to know the effect of applying quality and scientific excellence on technical and technical education outputs in Libya. The study sample consisted of (35) faculty members who were randomly selected from colleges and higher technical institutes. The study tool consisted of a measure of the impact of excellence in the quality of technical education outputs, and the results showed The study shows that there are no statistically significant differences at the significance level 0.05)) in applying the criteria of excellence for technical and technical education in colleges and higher technical institutes and also there are no statistically significant differences at the significance level 0.05)) in the quality of technical and technical education outputs for colleges and institutes Higher Technology in Libya, as it was found that there is an effect of applying quality standards on the outputs of technical and technical education in Libya.
|