مجلة دراسات الإنسان و المجتمع

Human and Community Studies Journal

ISSN: 2710-0790 (Online)

ISSN: 2710-0782 (Print)

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث و الدراسات في مجال العلوم الإنسانية و الاجتماعية تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

دور الإدارة العمرانية في ليبيا في التعامل مع العشوائيات خارج المخططات الحضرية للمدن


الملخص
تعتبر الإدارة العمرانية في ليبيا كغيرها من إدارات العمران في العالم هي الجهة المسؤولة عن إدارة وتنظيم وتنفيذ المخططات العمرانية للمدن في ليبيا، وعمليات تطويرها المستقبلية. حيث مرت الإدارة العمرانية في ليبيا بالعديد من التحولات والتغيرات كان لها الأثر البارز في عدم استقرار العملية التخطيطية في ليبيا، وبالأخص فيما يتعلق بالمخططات الحضرية للمدن التي صاحبت مراحل تطورها العديد من التغيرات والتحديات التي أثرت على مسيرتها التنموية. وتعتبر ظاهرة العشوائيات خارج المخططات الحضرية للمدن في ليبيا هي إحدى التحديات التي تواجهها المخططات الحضرية، والتي تأخذ في مفهومها وملامحها شكلا مختلفا عن المفهوم العام لتلك المناطق. وجاءت استراتيجية الحد من ظاهرة البناء العشوائي بمجموعة من القرارات يهدف الحد من هذه الظاهرة، ومعالجة القائم منه. من هذا المنطلق جاءت هذه الورقة البحثية لتسليط الضوء على الإدارة العمرانية في ليبيا ودورها في التعامل مع العشوائيات خارج المخططات الحضرية للمدن في ليبيا.
Abstract
The Urban Administration in Libya, like any other urban administration in the world, is responsible for managing, organizing and implementing urban plans for cities in Libya, and their future development processes. Where the urban administration in Libya has gone through many transformations and changes that have had a significant impact on the instability of the planning process in Libya, especially with regard to urban plans for cities whose stages of development have been accompanied by many changes and challenges that affected their development process. The phenomenon of slums outside the urban plans of cities in Libya is one of the challenges facing urban plans, which take in their concept and features a different form from the general concept of these areas. The strategy to reduce the phenomenon of random construction came with a set of decisions aimed at reducing this phenomenon and addressing the existing one. From this standpoint, this research paper came to highlight the urban management in Libya and its role in dealing with slums outside the urban plans of cities in Libya.

|