مجلة دراسات الإنسان و المجتمع

Human and Community Studies Journal

ISSN: 2710-0790 (Online)

ISSN: 2710-0782 (Print)

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث و الدراسات في مجال العلوم الإنسانية و الاجتماعية تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

تحديات تطبيق التعليم الالكتروني في مؤسسات التعليم العالي


الملخص
تناولت هذه الدراسة معرفة تحديات تطبيق التعليم الالكتروني في مؤسسات التعليم العالي هدفت الدراسة الي: التعرف على الإمكانيات المتوفرة لتطبيق التعليم الالكتروني, التعرف على مدي استعداد أعضاء هيئة التدريس لتطبيق التعليم الالكتروني, التعرف على المعوقات لتطبيق التعليم الالكتروني, استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي, كما استخدمت الاستبانة كأداة لجمع البيانات , توصلت الدراسة إلي عدة نتائج أهمها لدي أعضاء هيئة التدريس القدرة والقناعة على استخدام التقنيات الحديثة في التعليم, تساهم تقنية التعليم الالكتروني بفاعلية في نجاح العملية التعليمية بنسبة 81.8 % , عدم قدرة بعض أعضاء هيئة التدريس على استخدام التعلم الالكتروني بنسبة 80.9%, لا توفر الجامعات والمعاهد دورات تدريبية على استخدام التقنيات الحديثة في التعليم بنسبة 64.5 %, لا يوجد اهتمام لدى إدارة الجامعات والمعاهد للتحول إلي التعليم الالكتروني بنسبة 70.9 % .
Abstract
This study examined the knowledge of the challenges of implementing e-learning in higher education institutions The study aimed to: Identify the capabilities available to implement e-learning, determine the degree of willingness of faculty members to apply e-learning, identify obstacles that prevent the application of e-learning, and study using descriptive analytical analysis. approach. , As well as using the questionnaire as a data collection tool, The study reached several results, the most important of which are faculty members, the ability and conviction to use modern technologies in education, e-learning technology contributes effectively to the success of the ramping process by 81.8%, the inability of some faculty members to use e-learning by 80.9%, universities do not provide And institutions training courses on the use of modern technologies in education by 64.5%, there is no interest in the management of universities and institutes to switch to e-learning by 70.9%.

|