مجلة دراسات الإنسان و المجتمع
Human and Community Studies Journal
ISSN: 2710-0790 (Online)
ISSN: 2710-0782 (Print)
مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث و الدراسات في مجال العلوم الإنسانية و الاجتماعية تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة
معوقات تطبيق إدارة الجودة الشاملة في محطة تحلية مياه البحر طبرق وطرق التغلب عليها
الباحث(ون): | - أ.منصور حسن بومثينينة العبيدي
|
المؤسسة: | المعهد العالي كمبوت للعلوم الإدارية والمالية/ طبرق |
المجال: | ادارة الوقت والجودة والتخطيط الاستراتيجي و التنظيم |
منشور في: | العدد الثاني عشر - أغسطس 2020 |
الملخص
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أهم المعوقات التي تحول دون تطبيق نظام إدارة الجودة في محطة طبرق لتحلية مياه البحر لما لهذا النظام من أهمية كبيرة في تطوير المؤسسات سواءً كانت صناعية أو خدمية، وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، وكانت عينة الدراسة العاملين بمحطة طبرق وتم توزيع استمارة الاستبيان على عدد 55 مبحوث من ذوى الخبرة والمعرفة (إداريين، مهندسين، فنيين). قام الباحث بإعداد استمارة استبيان تحتوي علي أربع فرضيات وهي:-
1. الفرضية الأولى: الوعي بأهمية نظام إدارة الجودة الشاملة في محطة طبرق لتحلية مياه البحر.
2. الفرضية الثانية: التزام الإدارة العليا بتطبيق نظام إدارة الجودة الشاملة في محطة طبرق لتحلية مياه البحر.
3. الفرضية الثالثة: العوامل البشرية وعمليات التدريب تساعد المحطة في تطبيق نظام إدارة الجودة الشاملة.
4. الفرضية الرابعة: توفر الموارد المالية يساعد المحطة في تطبيق نظام إدارة الجودة الشاملة.
Abstract
This study aimed to identify the most important obstacles that prevent the application of a quality management system in Tobruk desalination plant, because this system is of great importance in developing institutions, whether industrial or service, and the study relied on the descriptive analytical approach, and the study sample was the workers At Tobruk station, the questionnaire was distributed to 55 expert and knowledgeable researchers (administrators, engineers, technicians).
Where the researcher prepared a questionnaire containing fourhypo theses, namely:
A. The first hypothesis: awareness of the importance of a comprehensive quality management system in Tobruk desalination plant.
B. The second hypothesis: Senior management commitment to applying a total quality management system in Tobruk desalination plant.
C. The third hypothesis: Human factors and training operations assist the station in applying the total quality management system.
D. Fourth Hypothesis: The availability of financial resources assists the station in implementing the total quality management system.
It was distributed to the number of all workers in Tobruk desalination plant, and after the fourfactors were identified through a questionnaire form and personal interviews with the administrators, technicians and engineers at the station, the study sample.
|