مجلة دراسات الإنسان و المجتمع

Human and Community Studies Journal

ISSN: 2710-0790 (Online)

ISSN: 2710-0782 (Print)

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث و الدراسات في مجال العلوم الإنسانية و الاجتماعية تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

التصنيفات العالمية للجامعات و مكانة الجامعات الليبية

الملخص
تهدف هذه الورقة لتسليط الضوء على أهم التصنيفات العالمية للجامعات وقد تم استعراض أشهر التصنيفات العالمية للجامعات وهي تصنيف شنغهاي، وتصنيف التايمز وتصنيف QS وتصنيف الويبوميتريكس، ومكانة الجامعات الليبية في هذه التصنيفات وقد كانت النتائج إنه لا وجود للجامعات الليبية في تصنيفات شنغهاي ولا في تصنيف كيواس ولا في التصنيف التايمز واكتفت الجامعات الليبية بالظهور في تصنيف ويبوميتريكس، وقد استعرضت الورقة منهجية هذه التصنيفات والمعيارية التي اعتمدت عليها في عملية التقييم، كما تعرضت الورقة للانتقادات التي وجهت لهذه التصنيفات، وخلصت الورقة إلى أنه على الجامعات الليبية أتباع خارطة طريق محددة في محاولتها لتحسين موقعها أو على الأقل ظهورها على هذه التصنيفات.
Abstract
This paper aims to highlight the most important international university rankings. The most famous international university rankings have been reviewed. Which are the Shanghai ranking. The Times ranking, QS ranking (QS) and the Webometrics ranking. And the position of Libyan universities in these rankings. The results were that there are no Libyan universities. In the Shanghai rankings. Nor in the QS ranking nor in the Times ranking. The Libyan universities were content to appear in the Webometrics ranking. The paper reviewed the methodology of these rankings and the standard on which it relied in the evaluation process, and the paper was also subjected to criticism directed at these rankings. A specific roadmap for Libyan universities in its attempt to improve its positioning, or at least its appearance on these ranking.