مجلة دراسات الإنسان و المجتمع

Human and Community Studies Journal

ISSN: 2710-0790 (Online)

ISSN: 2710-0782 (Print)

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث و الدراسات في مجال العلوم الإنسانية و الاجتماعية تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

مدى مساهمة الإدارة المدرسية في تفعيل برامج الصحة المدرسية لمدارس التعليم الأساسي


الملخص
هدفت الدراسة إلى جملة من الأهداف أهمها التعرف على مدي مساهمة الإدارة المدرسية في تفعيل برامج الصحة المدرسية، وعلى واقع برامج الصحة المدرسية، وقد أجريت الدراسة علي مدارس التعليم الأساسي والبالغ عددها (141) مدرسة بشقيها الأول والثاني داخل نطاق مدينة مصراته، استخدمت الاستبانة كأداة للدراسة والتي تحتوي علي اربع مجالات رئيسة التوعية والتثقيف الصحي، و البيئة المدرسية الصحية و الخدمات الصحية، التغذية المدرسية الصحية تضمنت (52) عبارة، ووزعت على عينة عشوائية حجمها (63) تمثل ما نسبته (%58.86) من مجتمع الدراسة الأصلي انتهجت فيها الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وبعد جمع البيانات وتحليلها بواسطة برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية والمعروف ببرنامج (Statistical Package for the Social Sciences) والذي يختصر له بـ(SPSS). باستخدام التكرارات، والنسب المئوية والمتوسطات الحسابية واختبار ((sing test ومان واتيني، واختبار كارسكال واليس، توصلت الدراسة الي عدة نتائج أهمها: تدني مستوي مساهمة الإدارة المدرسية في تفعيل برامج الصحة المدرسية في معظم مجالات الدراسة، واقع برامج الصحة المدرسية في مدارس التعليم الأساسي بشقيه الأول والثاني ليس بالصورة المطلوبة ويحتاج إلى المتابعة والمراقبة من قبل الجهات المسؤولة، استخلصت من النتائج السابقة عدداً من التوصيات أهمها الاهتمام بتفعيل برامج الصحة المدرسية لتظهر بالشكل المطلوب لما لها من أهمية كبرى في توعية مدراء المدارس بأهمية رفع مستوى الصحة في المدارس بإعداد برامج تدريبية مناسبة ووضع آلية واضحة لتدريب وتأهيل العاملين، تخصيص مشرف صحي داخل كل مدرسة، القيام بزيارات للمدارس التعليم الأساسي بشكل دوري ومعرفة العقبات التي تواجههم أثناء العام الدراسي، عقد دورات مستمرة لمدراء المدارس وتزويدهم بالمهارات الخاصة بالصحة المدرسية.
Abstract
The study aims at a number of objectives, the most important of which is identifying the extent of the contribution of school administrations to activate school health programs on the current school health programs. This study has been conducted on (141) basic education schools in their first and second sections within the city of Misurata. The questionnaire has been used as a study tool, which contains four main areas: health awareness and education, the healthy school environment, health services, healthy school feeding including (52) statements. They have been distributed to a random sample of (83) schools, representing (58.86%) of the original study population in which the study has been conducted on the basis of descriptive and analytical method. After collecting and analysing the data by the Statistical Package for Social Sciences Program, which is abbreviated for (SPSS), using frequencies, percentages, arithmetic averages, Sing test, Mann Whitney test, Karskal and Allis test, The study has reached several results, the most important of which are: low level contribution of the school administrations in activating school health programs in most fields of the study, and the true of school health programs in basic education schools, in its first and second sections, are not in the required form and need follow-up and monitoring by the responsible authorities. From the previous results, a number of recommendations have been extracted, the most important of which is the interest in activating school health programs to be as required because of their great importance in educating school masters of the importance of raising the health level in schools by preparing appropriate training programs and a clear mechanism for training and qualifying employees, allocating a health supervisor within each school, making regular visits to basic education schools for finding the obstacles they face during the school year, holding continuous courses for school heads and providing them with school health skills.

|