مجلة دراسات الإنسان و المجتمع

Human and Community Studies Journal

ISSN: 2710-0790 (Online)

ISSN: 2710-0782 (Print)

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث و الدراسات في مجال العلوم الإنسانية و الاجتماعية تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

تأثير سمعة بلد المنشأ للمنتجات على اتخاذ القرارات الشرائية للمستهلك الليبي

الملخص
تتمحور هذه الدراسة حول تأثير سمعة بلد المنشأ للمنتجات على اتخاذ القرارات الشرائية للمستهلك الليبي دراسة ميدانية على السلع الاستهلاكية المعمرة صينية المنشأ، بمدينة اسبيعة، ونظر لطبيعة هذه الدراسة فقد اعتمدت على المنهج الوصفي في الجانب النظري والمنهج التحليلي في الجانب التطبيقي، وتهدف هذه الدراسة إلى التعرف على مدى وفرة المعلومات عن السلع المعمرة ذات المنشأ الصيني، وأثر ذلك على القرار الشرائي للمستهلك، وقد قامت الدراسة على الفرض التالي: انخفاض مستوي جودة المنتجات الصينية أثر سلباً في الصورة الذهنية لدى المستهلك الليبي واتجه لتفضيل المنتجات الأوروبية وبعض المنتجات الأسيوية، فقد اعتمدت الباحثون على الاستبيان كأداة لجمع البيانات والبرنامج المحوسب spss لغرض رصد أهم النتائج والتوصيات، وتوصلت الدراسة إلى العديد من النتائج أهمها: توجد صورة سلبية لدى المستهلك الليبي عن المنتجات المعمرة (ثلاجات – مكيفات هواء – أفران – غسالات) ذات المنشأ الصيني المستهلك عندما يرغب في اقتناء السلع المعمرة (ثلاجات – مكيفات هواء – أفران – غسالات) ويفضل المنتج الأوربي أكثر من المنتج الصيني، ومن أكثر العناصر ذات أهمية لدى المستهلك وتؤثر في إقباله على الشراء جودة المنتج، وتوصلت الدراسة: إلى العديد من التوصيات أهمها: على الشركات الصينية تطوير استراتيجياتها التسويقية بناء على حاجات ورغبات وتفضيلات المستهلكين، كما يجب على الشركات الصينية المنتجة للسلع المعمرة تعزيز قدراتها التنافسية انطلاقاً من إرضاء العميل وتعزيز الصورة الذهنية الإيجابية عن المنتج الصيني. الكلمات الدلالية: سلوك المستهلك، اتخاذ قرار الشراء، السلع المعمرة، بلد المنشأ، المنتج.
Abstract
The purpose of this study is to examine the impact of the reputation of the country of origin of products on the purchasing decisions of the Libyan consumer. A field study on durable consumer goods of Chinese origin. In the city of Asbi'a, and given the nature of this study, it relied on the descriptive approach in the theoretical aspect and the analytical approach in the applied aspect. This study aims to identify the extent of the availability of information on durable goods of Chinese origin and its impact on the consumer's purchasing decision. The study was based on the following hypothesis: The low level of quality of Chinese products negatively affected the Libyan consumer's image and a tendency to prefer European products and some Asian products. The researchers relied on the questionnaire as a tool for collecting data and the computerized program SPSS for the purpose of monitoring the most important results and recommendations. The study reached many results, the most important of which is that there is a negative image among the Libyan consumer about durable products (refrigerators - air conditioners - ovens - washing machines) of Chinese origin. When the consumer wants to purchase durable goods (refrigerators - air conditioners - ovens - washing machines) thanks to the European product more than the Chinese product, one of the most important elements for the consumer and affects his willingness to buy is the quality and quantity of the product. The study also reached many recommendations, the most important of which is that Chinese companies should develop their strategies Marketing Based on the needs, desires and details of consumers, Chinese companies producing durable goods should enhance their competitiveness from the customer's land and enhance the positive mental image of the Chinese product. Keywords, consumer behavior, purchase decision-making, durable goods, country of origin, product.