مجلة مفتوحة الوصول

المجلة الدولية للعلوم والتقنية

International Science and Technology Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

ينشرها

تحت إشراف

المشكلات التي تواجه طلبة قسم الرياضيات في كلية التربية - جنزور بجامعة طرابلس أثناء تطبيق برنامج التربية العملية (دراسة على الطلبة المتوقع تخرجهم)

الملخص
هدفت الدراسة إلى التعرف على المشكلات التي تواجه طلبة قسم الرياضيات في كلية التربية، جنزور بجامعة طرابلس اثناء تطبيق برنامج التربية العملية، ولتحقيق هدف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، وصُممت استبانه مكون في صورتها النهائية من (35) فقرة موزعة على خمسة مجالات وتم تطبيقها على عينة الدراسة والمكونة من جميع الطلبة الذين اجتازوا برنامج التربية العملية خلال ثلاث فصول دراسية من خريف 2022 إلى خريف 2023 والبالغ عددهم14 طالب. وأظهرت نتائج الدراسة أن مستوى المشكلات بشكل عام منخفض، ومستوى هذه المشكلات منخفض لبعض المجالات ومتوسط لبعضها الآخر، وأن أبرز المشكلات التي واجهت طلبة التربية العملية مرتبة ترتيباً تنازلياً حسب متوسطها الحسابي (المشكلات المتعلقة بإجراءات التربية العملية تأتي بالترتيب الأول، المشكلات المتعلقة بالمدرسة في الترتيب الثاني، المشكلات المتعلقة بمشرف التربية العملية في الترتيب الثالث، المشكلات المتعلقة بالطالب المعلم في الترتيب الرابع وأخيرا كانت المشكلات المتعلقة بالمعلم المتعاون في الترتيب الخامس). وعلى ضوء نتائج الدراسة قامت الباحثة بوضع عدة توصيات وإقتراحات ترى أنها مناسبة تدعم طلبة قسم الرياضيات بكلية التربية جنزور في تجربتهم العملية وتساعدهم في النجاح في مهامهم التعليمية. .................. الكلمات المفتاحية:............ المشكلات، طلبة قسم الرياضيات، كلية التربية جنزور، تربية العملية.
Abstract
The study aims to identify the problems facing students of the departmentmathematics at the faculty of education, Janzour at the University of Tripoli during the implementation of the practical education program. To achieve the aim of the study, the descriptive analytical approach was used, and a questionnaire was designed in its final form consisting of (35) paragraphs distributed over five areas and applied to the study sample consisting of 14 students who passed the practical education program during three semesters from Fall 2022 to Fall 2023. The results of the study showed that the level of problems in general is low, and the level of these problems is low for some areas and average for others, and that the most prominent problems facing students of practical education are arranged in descending order according to their arithmetic average (problems related to practical education procedures come in first place, problems related to the school in second place, problems related to the practical education supervisor in third place, problems related to the student teacher in fourth place, and finally problems related to the cooperating teacher in fifth place). Based on the results of the study,the researcher made several recommendations and suggestions that support the students of the Mathematics Department at the Faculty of Education Janzour in their practical experience and help them succeed in their educational tasks..................... Keywords:........... Problems, Mathematics Department students, Faculty of Education, Janzour, practical education. 1. مقدمة