مجلة مفتوحة الوصول

المجلة الدولية للعلوم والتقنية

International Science and Technology Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

ينشرها

تحت إشراف

Improvement of wear and corrosion resistance of carbon steel by hot dip aluminizing coating

الملخص
تهدف هذه الدراسة لتحسين مقاومة البلي والتآكل للصلب الكربوني بواسطة الطلاء بالغمر على الساخن في مصهور الالومينيوم . وهي تدرس تأثير اختلاف زمن الغمر و درجات الحرارة المختلفة على البنية المجهرية والصلادة للعينات المغطاة بالألومينيوم تظهر النتائج أن ارتفاع درجة حرارة الانتشار ينتج سطح مسامي وأقل زمن غمر أظهر انخفاض في عمق الطبقات للحالات المدروسة . وقد أكدت الدراسات بالألمنة (Aluminizing ) والانتشار وجود aluminides) ) في الطبقة السطحية ، والتي يمكن أن تساهم بزيادة كبيرة في صلابة السطح. ويمكن استخدام هذه المكونات في تطبيقات السيارات وغيرها من التطبيقات الهندسية. مقاومة البلي درست استثنائيا. ولتحقيق هذه المتغيرات ، تم إنتاج طبقة الألمنيوم بواسطة درجات حرارة غمر مختلفة (700 ، 750 ، 800 و 850 درجة مئوية) وزمن (15 ، 30 ، 45 ، 60 ، 90 و 120 ثانية) . التفتيش البصري (المظهر البصري) ، قياس سمك الطلاء ، صلابة الطلاء ، ودرجة الخشونة ، للفولاذ منخفض الكربون المصلب. أظهرت النتائج ظهور العديد من العيوب السطحية تحت الظروف (700 ، 750 درجة مئوية ، وزمن 15 و 30 و 45 ثانية) على التوالي ، بينما كانت النتائج جيدة في درجة 850 درجة مئوية وزمن 90 120 ثانية على التوالي. تزداد سماكة طبقة الطلاء والصلابة مع زيادة درجة حرارة و زمن الغمر . وقد لوحظ أيضا أن درجة الحرارة أكثر تأثير من زمن الغمر. سرعة الغمر ايضا مهمة : الغمر السريع ينتج فقاعات على السطح ، السحب ببطء يظهر طلاء سطحي متجانس .
Abstract
This study aims to propose an analysis to improve wear and corrosion resistance of carbon steel by hot dip aluminizing coating. It investigates the effect of varying dip times at different diffusion temperatures on the microstructure and micro-hardness of aluminized and diffused specimens. The results show that a higher diffusion temperature yields porous surface and lower dip time showed a thin layer of case depth. Aluminized and diffused studies have confirmed the presence of aluminides in the surface layer, which could be instrumental in the significant increase in surface hardness. This could be used for components in automotive and other engineering applications. Wear resistance is considered critical. To achieve these variables, the aluminum layer coat was produced by different immersion aluminizing temperature (700, 750, 800 and 850 °C) and time (15, 30, 45, 60, 90 and 120 sec) visual inspection (visual appearance), coating thickness measurement, coating hardness, and degree of roughness, and aluminized low carbon steel. The results of appearance showed many defects on the surfaces in condition (700, 750 °C and aluminizing time 15, 30 and 45 second) respectively, while good appearance was noted in condition at aluminizing temperatures 850 °C and aluminizing time 90 &120 seconds, respectively. Coating thickness and coating hardness were increased with an increased aluminizing temperature and time. It has also been noted that the aluminizing temperature is more effective than aluminizing time. The immersion speed is respected: while fast immersion product pulped on the surface, slow drawing shows homogeneity surface coating.