المجلة الدولية للعلوم والتقنية

International Science and Technology Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

تحليل القوة و الإجهادات المسلطة على ذراع التوصيل لمحرك أوتوا رباعي الأشواط

الملخص
تعرف محركات الاحتراق الداخلي بأنها من الوسائل الضرورية و الحيوية في أداء عمل المركبات (السيارات والشاحنات... إلخ). و كذلك لتنفيذ متطلبات العديد من المؤسسات مختلفة الأنشطة كما يستفيد منها في توليد الطاقة الكهربائية و استخراج المياه و البناء و ذلك بتحويل الطاقة الحرارية للوقود نتيجة الاحتراق إلى طاقة ميكانيكية يستفاد منها و تعتبر الآلات التي يتم بداخلها الحركة الترددية للمكبس من أكثر المحركات انتشاراً و للحصول على كفاءة و جودة عالية طورت صناعة محركات الاحتراق الداخلي بجميع أنواعها من خلال تقدم صناعة الأدوات و أجهزة القياس الدقيقة و تكنولوجيا المعادن. يقوم ذراع التوصيل بتحويل الحركة الترددية الناتجة من حركة المكبس إلى حركة دورانية عند عمود المرفق و تنتج القوة الرئيسية على ذراع التوصيل محورياً من ضغط غازات العادم على المكبس. و كذلك من القصور الذاتي للمكبس و ملحقاته و تتفاوت تلك القوة تبعاً للتوازي الناشئ في ذراع التوصيل بنسبة لعمود المرفق و يسبب ضغط غازات العادم في إجهاد انضغاط يبلغ أقصى مدى له عند النقطة الميتة العليا.
تقدم هذه الدراسة نموذج لذراع التوصيل لمحرك سيارة رياضية SEA بحيث يتعرض ذراع التوصيل من نموذج حرف H المصنوع من الفولاذ السبائكي و المطبع حرارياً لإجهاد الضغط و الانبعاج و الشد نتيجة لتحويل الحركة الخطية للمكبس إلى حركة دائرية لعمود المرفق بواسطة ذراع التوصيل الذي تكون فيه أقصى الإجهادات و القوة عند الزوايا (90°) و (270°) من عمود المرفق, الهدف من هذه الدراسة هو اختبار أداء النموذج و تحليل الإجهادات و القوة عند الزوايا المختلفة المتكونة مع عمود المرفق.
Abstract
Internal combustion engines known as one of the means necessary and vital in the performance of cars and trucks work ...... etc. As well as to carry out institutions requirements which have many different activities, also benefit in generating the electric power and water extraction by transferring fuel thermal energy into mechanical energy. The most common used engines are that have the reciprocating movement of the piston. For efficiency and high quality all kinds of internal combustion engines were developed through development of the industrial tools, precise measuring devices, and metals technology.
The connecting arm converts the resulting reciprocating movement of the piston movement to a rotational movement at the crankshaft. The main force of connecting arm is the result of exhaust gases on the piston pressure, as well as the inertia of the piston and its accessories. This force vary depending on the parallel resulting in of in connecting arm according to pivotal arm as well as the pressure of exhaust gas causes compression stress causes, which has its maximum at the upper dead point.
This study provides a model for connecting arm for engine sports car SEA. The connecting arm which has the shape of letter ' H' and made from alloyed steel which is thermally treated exposed to pressure, buckling and tensile as a result of converting linear motion of the piston to the circular motion of the shaft attached by connecting arm. The stresses and strength reaches its maximum at the angels of (90°) and (270°) of the crankshaft. The aim of this study is to test the performance of the model and to analyses stresses and strength at different angles of the crankshaft.