المجلة الدولية للعلوم والتقنية

International Science and Technology Journal

مجلة علمية محكمة ينشرها

تحت إشراف


مجلة مفتوحة الوصول

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

ينشرها

تحت إشراف

دراسة تقييمية لأسباب تدني جودة الخدمات الصحية المساعدة بالمستشفيات الليبية العامة و اقتراح بعض الحلول لتحسينها

الملخص
أصبحت جودة الخدمة الصحية محل اهتمام عالمي متزايد و ذلك سعياً من المؤسسات الصحية و من ضمنها المستشفيات لتقديم خدماتها الصحية الأفضل و التي تحقق أقصى رضا ممكن للمترديين على المستشفيات، و هذا البحث يركز على تقييم العناصر المكونة لجودة الخدمات الصحية المساعدة كجزء أول ومنها الوصول لتقييم وضع التوثيق الطبي بمركز طرابلس الطبي كركيزة من الركائز التي أصبحت تساهم في تحسين جودة الخدمات الصحية المساعدة كجزء ثانٍ. تم استخدام مقياس أو نموذج قريب من المقياس العالمي الشهير SERVPERF و الذي طوره العالمان Cronin and Taylor سنة 1992. و لتحقيق هذه الأهداف تم إعداد نموذج استبيان صمم خصيصاً لهذا الغرض و مناسب لأهداف البحث، و تم توزيعه على عينة عشوائية من المترددين على مركز طرابلس الطبي و قد بلغ عدد الاستبيانات المستردة و الصالحة 204 استبيان. بعد أن تمت صياغة بياناتها وفحصها. و من ثم تحليل البيانات إحصائيا باستخدام النظام الإحصائي SPSS. و أظهرت النتائج المستخلصة من إجابة المترددين أن مستوى رضا المترددين على مركز طرابلس الطبي على جودة الخدمات الصحية المساعدة يتراوح بين القبول و عدم القبول. و أظهرت النتائج أيضاً أنه يوجد فعلاً قسم متخصص بالتوثيق و الإحصاء الطبي و لكن وظيفته الرئيسية الإحصاءات السنوية للمترددين على المركز، على الرغم من محاولات إنشاء قسم متخصص بالسجلات الطبية سواء كان تقليدي أو باستخدام الحاسوب، و أغلب العاملين بالقسم تخصصاتهم بعيدة عن الأرشفة الطبية، لهذا تم اقتراح استحداث منظومة خاصة بالسجلات الطبية للتحسين من جودة الخدمات الصحية المساعدة المقدمة و التقليل من شكاوي المترددين على المستشفيات الليبية العامة.
Abstract
The quality health service become of interest to a growing global pursuit of health institutions including hospitals to provide health services of the best and that achieve the maximum satisfaction of Patients to the health services provided in the hospitals. This research focuses on the evaluation component of the quality of health services assistance as part 0ne, including access to assess the medical documentation of the Tripoli Medical Center as the cornerstone of which have become contribute to improving the quality of health services assistance as part two. We use the scale or form near to the standard world-renowned SERVPERF which was invented by scientists Cronin and Taylor P in 1992. To achieve these goals the preparation of a questionnaire research was designed specifically for this purpose, and included a sample of the research Patients the Tripoli Medical Center and then analyze the data statistically using the statistical system SPSS. The questionnaire was an appropriate business model to serve the objectives of the research and distribution of a random sample of Patients in the Tripoli Medical Center has reached the questionnaires and recovered 204 valid questionnaires. The results showed that the level of public satisfaction on the quality of health services provided in the Tripoli Medical Centre, ranges between acceptance and non-acceptance. The results showed that there is no specialized department of medical records, whether conventional or computerized available in the Tripoli Medical Center, also the results revealed that there are no qualified workers in the field of medical records available in that Center. The proposal of this research is to develop a modern medical records system to improve the quality of health services, which helps in reducing patients complaints at Libyan hospitals.