المجلة الدولية للعلوم والتقنية
International Science and Technology Journal
مجلة علمية محكمة ينشرها
تحت إشراف
مجلة مفتوحة الوصول
ISSN: 2519-9854 (Online)
ISSN: 2519-9846 (Print)
مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة
CRITICAL SUCCESS FACTORS IN E-LEARNING FOR ADOPTION IN LIBYAN SECONDARY SCHOOLS
الباحث(ون): | |
المؤسسة: | Higher institute of science and technology of Gadu |
المجال: | علوم الحاسوب و النظم الخبيرة وتقنية المعلومات |
منشور في: | العدد الثامن عشر - يوليو 2019 |
الملخص
نتيجة للتطورات المواكبة في عالم تكنولوجيا المعلومات والاتصالات، اصبح التعليم الإلكتروني عنصر أساسي في البيئات التعليمية. و على الرغم من ذلك، فإن عددًا كبيرًا من مشاريع التعليم الإلكتروني تفشل في تحقيق أهدافها. حيث حفز ذلك الباحثين والممارسين على دراسة أسباب الفشل والنجاح والعوامل التي تؤثر على التعليم الإلكتروني. وبالتالي تحاول هذه الدراسة تحقيق نجاح التعليم الإلكتروني في المدارس الثانوية في ليبيا، من خلال التحقيق في العوامل التي تؤثر على تنفيذ وتطوير التعليم الإلكتروني والإطار الأنسب للمدارس الثانوية في ليبيا. لذلك اعتمدت الورقة الدراسة الميدانية، لدراسة اراء المعلمين والطلاب حول العوامل الحاسمة في المدارس الثانوية في ليبيا. وبذلك تبين أن هناك أربع مجموعات من العوامل التي تؤثر على نجاح التعليم الإلكتروني في قطاع التعليم المدرسي وهي كالاتي: خصائص الطلاب (مهارات الكمبيوتر؛ الدافع والاسلوب) ؛ خصائص المعلمين (الاسلوب؛ التحكم في التكنولوجيا والتربية وطريقة التدريس) ؛ التكنولوجيا (جودة التكنولوجيا وفعالية البنية التحتية) والتصميم والمحتوى (سهولة الاستخدام وجودة المحتوى). وبالتالي فأن المساهمة الرئيسية لهذا البحث تتمثل في نجاح التعليم الإلكتروني في قطاع المدارس الثانوية في ليبيا. بالإضافة إلى ذلك ، يقترح البحث نموذج عمل مناسب يدمج العوامل الحاسمة والمتغيرات الديموغرافية لنجاح عميلة التعليم الالكتروني لدى المدارس الثانوية في ليبيا.
Abstract
As a result of the advances in information and communication technology, E-Learning has been integrated as an essential element in educational settings. Despite its successful implementation, a significant number of E-Learning projects fail to achieve their goals. This has motivated researchers and practitioners to study the reasons for failure and success and the factors that impact E-Learning. This paper attempts to implement the success of E-learning in secondary schools in Libya, by investigate the factors that influence the implementation and development of E-Learning and the most appropriate framework for secondary schools in Libya. The paper adopted a quantitative approach to examine both teachers’ and students’ perceptions of critical factors in secondary schools in Libya. So it was revealed that there are four sets of factors which influence the success of E-Learning in the school education sector. These are: students’ characteristics (computers skills; motivation and attitudes); teachers’ characteristics (attitudes; control of technology and pedagogy and teaching style); technology (quality of technology and effectiveness of infrastructure) and design and content (perceived ease of use and quality of content). The main contribution of this research is that it addresses the success of E-Learning in the schools sector in Libya as this area of research lacks theoretical and empirical studies. In addition, the research proposes a conceptual framework that integrates the critical factors and demographic variables