مجلة مفتوحة الوصول

المجلة الدولية للعلوم والتقنية

International Science and Technology Journal

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

ينشرها

تحت إشراف

تقييم أداء المباني المدرسية وأثرها علي العملية التعليمية حالة دراسية مدينة الخمس

الملخص
تعتبر المباني التعليمية عنصرا هاما في العملية التعليمية والتربوية لأنها تمثل البيئة التي يتم فيها تفاعل القوى البشرية مع العناصر المادية لتحقيق الغاية من التعليم. ورغم الجهود التي تبدل في سبيل تطوير التعليم في ليبيا وذلك من خلال تطوير المناهج التعليمية وإعداد المعلم وتأهيله. إلا أننا في المقابل لم نرى تطوير للمباني المدرسية وإنما لوحظ الاستمرار بأخذ نماذج مكررة دون مراعاة التطورات الجارية والمستقبلية. ومن هنا تأتي اهمية هذه الورقة لتقييم أداء هذه المباني ومعرفة مدى قدرتها على مواكبة التطورات التي يشهدها التعليم اليوم للمساهمة في الكشف عن نقاط القوة والضعف في تصميم المباني المدرسية ورفع مستوى أدائها. تدرس هذه الورقة تقييم ودراسة الاحتياجات الفراغية للمباني المدرسية من وجهة نظر مستخدميها. اعتمد البحث بشكل رئيسى على قياس مدى كفاءة أداء المباني المدرسية لمرحلة التعليم الاساسي في مدينة الخمس وضواحيها، وذلك من خلال جمع المعلومات من مستخدمي المبنى و قياس مستوى رضاهم، من خلال إستمارة إستبيان تم تصميمها وتوزيعها على المعلمين والمعلمات الذين يتميزون بطول سنوات إشغالهم للمبنى. وتم تحليل البيانات بإستخدام برنامج التحليل الإحصائي(SPSS) وقد تم إحصائياً احتساب المتوسطات، والإنحرافات المعيارية وتم إجراء إختبار T للعينة الواحدة One Sample T-Test. كما تم دعم نتائج التحليل بالمقابلات الشخصية التي أجريت مع مديري المدارس والملاحظات لسلوك المستخدمين و لعناصر ومحتويات المدارس. اظهرت نتائج البحث عدم رضا المعلمين عن مباني مدارسهم وعدم قدرتها على تلبية الإحتياجات التعليمية وذلك لنقص الشديد في الفراغات التعليمية المكملة وفراغات النشاط المدرسي والخدمات وبالتالي يعتبر تصميم هذه المدارس غير كامل وغير مرن ولا يفي بمتطلبات نجاح العملية التعليمية مما أثر سلبًا على نوعية وجودة البيئات التعليمية وعدم مواكبتها للتطور العلمي والتقني.
Abstract
Educational buildings are an important element in the education and educational process. They represent the environment in which the human forces interact with the physical elements to achieve the purpose of education. Despite the efforts that are being performed to develop education in Libya, through the educational programme and teacher preparation and qualification. On the other hand, we did not see the development of school buildings, but it was observed to continue to take repeated models without taking into account current and future developments. Hence, the importance of this paper is to evaluate the performance of these buildings and to acknowledge the extent of their ability to keep pace with developments in education today. Also as a consequence to contribute to the detection of strengths and weaknesses in the design of school buildings and raise their level of performance. This paper examines the assessment and study of the space needs of school buildings from the viewpoint of their users. The research mainly relied on measuring the efficiency of the performance of school buildings for the basic educational needs in the city of Al-Khums and its surroundings. By collecting information from building users through a questionnaire designed and distributed to teachers who are distinguished by the long years of their occupation in the building to measure their levels of satisfaction. The data were analysed using the SPSS program. Statistical averages and standard deviations were statistically calculated. One-Sample T-Test was tested. The results of the analysis was also supported by personal interviews with school administrators, observations of user behaviour and the elements and contents of schools. In conclusion, the results of the research showed the teachers' dissatisfaction with their school's buildings. They were dissatisfied with their inability to meet educational needs due to the severe shortages of complementary educational spaces, school activity spaces, and services. Therefore, the design of these schools is incomplete, inflexible and does not meet the requirements for the success of the educational process. This negatively affects the quality of educational environments and does not follow up with scientific and technical developments.