المجلة الدولية للعلوم والتقنية

International Science and Technology Journal

مجلة علمية محكمة ينشرها

تحت إشراف


مجلة مفتوحة الوصول

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

ينشرها

تحت إشراف

دراسة التشققات واحدى طرق العلاج للرصف الاسفلتي

الملخص
تقدم هذه الورقة دراسة نظرية عن احدى طرق من طرق الصيانة الشائعة الاستخدام في أغلب دول العالم لمعالجة التشققات بالطرق الاسفلتية ومدى ملائمتها للاستخدام في المناخ الحار الجاف ،وستتناول معلومات على خطوات التنفيذ لطرق العلاج استنادا الى عدد من المواصفات مثلAASHTO –ASTM ) , والمواصفات القياسية لولاية كاليفورنيا ((CALT والمواصفات القياسية السعودية ). وشرحا ووصفا للطريقة واستخداماتها والعمر المتوقع لها والمواد المستخدمة وأعمال التنفيذ، والتي تشمل الاعمال التحضيرية قبل المعالجة وأثناء المعالجة ،وأخيرا بعض الملاحظات عن العيوب التي قد تظهر بالصيانة التي تم تنفيذها ، فأعمال صيانة لأي مكن أن تبدأ دون تحديد نوع الاضرار ، كما تم القيام بزيارات حقلية للاطلاع على الاضرار التي لحقت ببعض الطرق والاطلاع على ما الت اليه حالة هذه الطرق نتيجة الاهمال وعدم تنفيذ برامج المراقبة الدورية وعدم تطبيق برنامج للصيانة الوقائية (تنفد في العمر المبكر لظهور الاضرار) في ليبيا . ومن الطرق التي سيتم مناقشتها في هذه الورقة Crack Sealing
Abstract
This paper presents a theoretical study on one of the methods of maintenance commonly used in most countries of the world to treat cracks with asphalt methods and their suitability for use in a hot dry climate, and will address information on the implementation steps of treatment methods based on a number of specifications such as AASHTO –ASTM), and California standard specifications ((CALT and Saudi Standards)) An explanation and description of the method, its uses, expected life, the materials used, and implementation works, which include preparatory work before treatment and during processing, and finally some notes about defects that may appear with maintenance that have been implemented, Maintenance work cannot start without specifying the type of damage, and field visits have also been made to see the damage caused to some roads and see what the status of these roads has resulted from negligence and the lack of implementation of periodic monitoring programs and the lack of implementation of a preventive maintenance program (run out in the early age of the appearance of the damage) in Libya. One of the methods that will be discussed in this paper is Crack Sealing