المجلة الدولية للعلوم والتقنية

International Science and Technology Journal

مجلة علمية محكمة ينشرها

تحت إشراف


مجلة مفتوحة الوصول

ISSN: 2519-9854 (Online)

ISSN: 2519-9846 (Print)

DOI: www.doi.org/10.62341/ISTJ

مجلة علمية محكّمة تهتم بنشر البحوث والدراسات في مجال العلوم التطبيقية، تصدر دورياً تحت إشراف نخبة من الأساتذة

ينشرها

تحت إشراف

The Effect of Teacher’ Experiences on Students’ Mathematics Achievements

الملخص
الهدف من هذه الدراسة هو دراسة مدى تأثير خصائص المعلم من حيث الخبرة على التحصيل العلمي في مادة الرياضيات لعينة تتكون من 406 طالب في بعض مدارس المرحلة الثانوية المختلفة، وتتراوح أعمار الطلبة من خمسة عشر سنة إلى تسعة عشر سنة. هذه المدارس تقع في مختلف البيئات. حيث كان ما نسبته 29.6% من مجموع الطلبة في المناطق المدنية، 34.2% في المناطق شبع المدنية، و36.2 % في المناطق القروية. طلب من عينة الطلبة الإجابة على استبيان ذو خمس نقاط من مقياس ليكرت. استخدم الباحث في هذه الدراسة اختبار تحليل التباين في اتجاه واحد (One-way ANOVA) الإحصائي لدراسة ما إذا كان هناك فروق في التحصيل العلمي للطلبة في الرياضيات على أساس خصائص المدرس من حيث الخبرة. نتائج أختبار تحليل التباين أظهرت وجود فرق ذو دلالة إحصائية في مستوى التحصيل العلمي للطلبة في الرياضيات من حيث خبرة المدرس.
Abstract
The aim of this study is to examine the effect of teachers’ experiences on students’ mathematics achievement of 406 students enrolled in various secondary schools in Libya, students’ ages averaged between 15 and 19 years, located at three different locations in Libya. Of this total, 29.6% of students were from urban schools, 34.2% of students were from Semi-urban schools, and 36.2% of students were from rural schools. The students were asked to respond to the questionnaire items using a 5-point Likert scale. The data was analyzed using Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). One-way ANOVA test were run to determine whether there were any differences in the students’ achievement in mathematics based on school features such as: teachers' characteristics. The results of One-way ANOVA test showed that there are significant differences in mean of mathematics achievement scores based on teachers’ experience.